Sökning: "fotbollskultur"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet fotbollskultur.

  1. 1. Fotbollskultur, nu även virtuellt : En analys av e-sporten & traditionell sport med Simulacra & Simulation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Viktor Widblom; [2020]
    Nyckelord :Baudrillard; E-Sports; Ethnography; FIFA; Reality; Science; Sports; Simulacra; Simulation; Soccer; Symbols; Baudrillard; E-sport; Etnografi; FIFA; Fotboll; Idrottsvetenskap; Simulacra; Simulation; Sport; Symboler; Verklighet;

    Sammanfattning : Bakgrund Det som idag beskrivs som e-sport har funnits sedan 1940-talet i en eller annan form. Med teknologiers framfart har detta kommit till att bli en del av den stora globala marknaden och även idrottsorganisationer investerar i e-sportlag som en del i att följa utvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Fotbollskultur inom ungdomsfotbollen : Fotboll som kulturell företeelse och dess inverkan på den sociala identiteten

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Serkan Degirmenci; Elisabeth Malaki; [2018]
    Nyckelord :Sociology; culture; social identity; rituals; belonging; football; Sociologi; kultur; social identitet; ritualer; tillhörighet; fotboll;

    Sammanfattning : Vi har valt utifrån ett sociologiskt perspektiv studera skillnader mellan elitsatsande och ickeelitsatsande föreningar. Syftet med vår studie är att få större förståelse om hur fotbollskulturer (elitsatsande och icke-elitsatsande) påverkar ungdomars sociala identitet. LÄS MER

  3. 3. ”Ja då ses vi på lördag!" : En semiotisk analys av spelreklam för Stryktipset, med myten om fotbollshuliganism som utgångspunkt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rikard Aronsen; Mattias Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Hooligans; Casuals; Football Culture; Svenska Spel; Stryktipset; Semiotics; Myths; Huliganer; Casuals; Fotbollskultur; Svenska Spel; Stryktipset; Semiotik; Myter;

    Sammanfattning : I den här kvalitativa studien har två reklamfilmer granskats och analyserats utifrån en semiotisk analysmetod med denotation, konnotation och myter som huvudfokus. Efter analysen har även en jämförelse mellan reklamfilmerna genomförts. LÄS MER

  4. 4. “Hon som sig i leken ger, hon får leken tåla” : - En kvalitativ studie om kvinnliga fotbollssupportrars upplevelser och åsikter till läktarvåld

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Majmuna Dahir Hassan; Hala Muhammed; [2014]
    Nyckelord :Huliganism; genus; fotbollskultur; socialt problem; kvinnliga fotbollssupportrar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka supporterkulturen inom fotbollen utifrån kvinnliga deltagares upplevelser med fokus på läktarvåldet och fenomenet huliganism. Målet är att peka ut upplevda känslor och lyfta fram kvinnliga fotbollssupportrars åsikter kring ämnet. LÄS MER

  5. 5. Fotbollshuliganismen på svenska fotbollsarenor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Kasper Jönsson; [2012]
    Nyckelord :Fotbollshuliganism; muntlig historia; fotbollskultur; maskulinitetsteori; fotbollsfirma;

    Sammanfattning : Denna undersökning fokuserar på fotbollshuliganismen i Sverige ur ett historiskt perspektiv. Syftet med studien är att undersöka synen på fotbollshuliganismens förändring och utveckling i Sverige mellan 1990-talet och 2012 samt att jämföra mina informanters berättelser med tidigare forskning inom ämnet. LÄS MER