Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "En liten tjej ska inte vara ute sent" : - otrygghet hos kvinnor ur en sociologisk synvinkel

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi

    Författare :Matilda Castman; Hedda-Louise Skoogh; [2023]
    Nyckelord :insecurity; women; occurrence; experience; emotions; acting; sociology; photo-elicitation; qualitative; Giddens; Weber; Butler; Hirdman; sociology of emotions; gender; norms; otrygghet; kvinnor; uppkomst; upplevelse; emotioner; handlande; sociologi; foto-elicitering; kvalitativ; Giddens; Weber; Butler; Hirdman; emotionssociologi; genus; normer;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka kvinnors upplevelse av otrygghet. Detta genom frågeställningar som berör otrygghetens uppkomst, kvinnornas emotioner och handlande i otrygga situationer. Ett hermeneutiskt och kvalitativt synsätt har använts med en abduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Att inspirera och interagera: Utforskning av showroom-formatets värdeskapande aspekter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :August Åkesson; Christian Abdulahad; [2023]
    Nyckelord :Showrooming; Showroom-format; Värdeskapande; Värdesamskapande; Konsumentupplevelse; Butiksmiljö; Produktexponering; Köpprocess; Detaljhandel; Sällanköpsvaror; Foto-elicitation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Inledning: Denna studie undersöker förändringar i konsumtionsvanor till följd av digitaliseringen samt betonar behovet av anpassningsbara butiksformat. I synnerhet undersöks showroom-formatet och dess värdeskapande aspekter från konsumenternas perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Peace with the environment: Community perspectives from the Andean-Amazon foothills of Colombia

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Lunds universitet/LUMID International Master programme in applied International Development and Management

    Författare :Lorenz Rodrigo Peh; [2021]
    Nyckelord :Buen vivir; Caquetá; Colombia; community perspectives; conflict; environment; environmental peacebuilding; participatory methods; peace; social ecology; visual methods; Social Sciences;

    Sammanfattning : Half a decade after the signing of the peace agreement between the Government of Colombia and the FARC-EP, the country continues to suffer from persisting violence and the need to address environmental destruction is more evident than ever. This research builds on a post-development critique of current peace efforts and responds to the call for including local perspectives in knowledge creation and development practice. LÄS MER

  4. 4. Influencer Marketing : En framgångsrik strategi beroende på målgruppensålder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Frida Engström; Jini Christoffersson; [2018]
    Nyckelord :Influencer marketing; Influencers; social media; word of mouth; attributes !; Influencer marketing; Influencers; sociala medier; word of mouth; attribut !;

    Sammanfattning : Vi lever i ett konsumtionssamhälle där vi dagligen blir exponerade för reklam i alla dess olika former. Företag försöker ständigt komma på nya innovativa marknadsföringstekniker för att nå fram i mediabruset, där Influencer marketing identifierats som en av de mest framgångsrika marknadsföringsmetoderna i nutid. LÄS MER

  5. 5. Delaktighet och läroplanen : Några särskoleintegrerade elevers uppfattning om delaktighet vid planeringen och upplägget av matematikundervisningen och deras kännedom om läroplanen.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Jenny Enlund; [2017]
    Nyckelord :Integrated special school group; intellectual disability; students’ perception; participation; planning; mathematic; curriculum; Särskoleintegrerad; intellektuell funktionsnedsättning; elevers uppfattning; delaktighet; planering; matematik; läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva några särskoleintegrerade elevers uppfattningar om delaktighet vid planeringen av matematikundervisningen. Studiens frågeställningar är: Vad framkommer i elevernas utsagor om läroplanen och kunskapskraven? Vad framkommer i elevernas utsagor om kopplingen till läroplanen eller kunskapskraven vid planeringen och upplägget av matematikundervisningen? Hur beskriver eleverna sin vilja till delaktighet i matematikundervisningen och dess utformning? Hur beskriver eleverna sin delaktighet i planerandet av matematikundervisningen är i jämförelse med sina klasskamrater? De fyra intervjuade eleverna har alla diagnosen intellektuell funktionsnedsättning, de följer grundsärskolans läroplan och är placerade i grundskolan. LÄS MER