Sökning: "foucault adhd"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden foucault adhd.

  1. 1. ”Från att knappt ta sig igenom kurserna till att lyssna och hänga med i allting” : Hur Jönköping University kommunicerar tillgängligheten till talböcker - påverkar det hur studenter med läsnedsättningar upplever tillgången?

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Arvid Roos Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Audiobooks; Legimus; Power; Norms; Isolation; Deviations; Foucault; Qualitative analysis; Talböcker; Legimus; Makt; Normer; Utanförskap; Avvikelser; Foucault; Tematisk metod;

    Sammanfattning : För studenter på universitet och högskolor med funktionsnedsättningar i form av lässvårigheter, såsom till exempel dyslexi och ADHD, kan tillgången till kurslitteratur i form av talböcker innebära att de får samma möjlighet som övriga studenter att delta fullt ut i studierna och slutföra sina studier. I Sverige har studenter med funktionsnedsättningar på universitet och högskolor rätt till särskilt stöd under studierna, såsom att få kurslitteratur inläst i talboksformat. LÄS MER

  2. 2. Maktrelationen mellan hem och skola ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Aurell; Linda Huss; [2022]
    Nyckelord :Pupils; phenomenography; home-school; power; special education; Elever; fenomenografi; hem och skola; makt; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie springer ur ett intresse för den ofta debatterade maktrelationen mellan hem och skola. I de fall där barnet antingen visar beteendesvårigheter eller visar sämre skolprestationer uppfattas denna relation ofta som komplicerad (Gwernan-Jones m.fl, 2015). LÄS MER

  3. 3. Behandling och bemötande av barn och ungdomar diagnostiserade med ADHD : Med placering på HVB-hem

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sandra Sandqvist; Emmelie Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :ADHD; adolescents; behaviour; children; employer’s formal education; Foucault; Goffman; individual treatment; institution; medication; residential care; treatment.; ADHD; NPF; HVB- hem; bemötande; behandling institutioner; unga; barn; utbildning; kunskap; kompetens; MI; KBT; Lågaffektivt; medicinering; individanpassning; Foucault; Goffman.;

    Sammanfattning : Title: Behaviour towards and treatment of children and adolescents diagnosed with ADHD: In residential care. This bachelor thesis studies the tension between an institution focused on a form of residential care of children and adolescents, which is called HVB- home and the opportunity to individualize the treatment and behaviour towards the child or adolescent. LÄS MER

  4. 4. Making sense of children’s mental illness and behaviours in school settings : Unravelling the cultural repertoires of school staff in Swedish compulsory education

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Helena Kestener; [2021]
    Nyckelord :Medicalization; Childhood; Schools; Sweden;

    Sammanfattning : Increasing numbers of children are being diagnosed with some kind of mental illness and especially the diagnosis ADHD and Autism are often discussed in popular media and academic articles. Several studies have underlined the relation between educational systems and the processes of diagnosing the children. LÄS MER

  5. 5. Från hopplöst kriminell till behandlingsbar: En diskursanalys om Kriminalvårdens ADHD-projekt.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Annika Zelander; [2016]
    Nyckelord :ADHD; criminology; discourse analysis; drug treatment; ADHD; kriminologi; diskursanalys; läkemedelsbehandling;

    Sammanfattning : The aim of this study was to understand how ADHD medication designed as a suitable solution within the prison in terms of treatment. The study had a qualitative disposition and I have used a discourse analysis. My theoretical starting point was extracted from Foucault’s theory about power and knowledge and his discourse concept. LÄS MER