Sökning: "foucault makt motstånd"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden foucault makt motstånd.

  1. 1. Leda som lärare. En kvalitativ studie om hur arbetslagsledaren navigerar i utrymmet mellan skolledning och kolleger

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Daniel Edvardsson; [2023-05-29]
    Nyckelord :arbetslagsledare; mellanledare; livsvärld; fenomenologi; skolledning; praktikarkitekturer; Foucault; makt;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur fem arbetslagsledare (mellanledare) upplever att leda sina lärarkolleger utan att vara deras chef. Studien avser också fånga hur arbetslagsledare erfar att verka i fältet mellan skolledning och lärarlag. LÄS MER

  2. 2. Jag är prinsessa och du är sten : om maktstrukturer i barns lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Anna Charlotta Larsson; Elizabeth Hedblom; [2023]
    Nyckelord :Makt; maktuttryck; maktstrukturer; förhandlingar; status; lek; motstånd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka maktstrukturer och maktuttryck i barns fria lek i förskolan. I studien granskas och kartläggs hur maktstrukturer ser ut och vilka maktuttryck som kan finnas i barns fria lek. Förhandling kan övergå till maktutövning vilket observationerna i studien har visat. LÄS MER

  3. 3. Makt, Motstånd och Förändringsarbete : En kvalitativ studie utifrån första linjens chefers perspektiv inom sjukvården

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Hannah Rasmussen; Alexandra-Ioana Frick; [2023]
    Nyckelord :Makt; Motstånd; Förändringsarbete; Sociala nätverk; Första linjens chefer;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur första linjens chefer inom hälso-och sjukvården upplever formella och informella maktförhållanden i organisationen samt hur maktförhållande påverkar deras förutsättningar att driva förändringsarbete. Således utgår studien från tre frågeställningar där de första två berör upplevelsen av makt och motstånd och den tredje frågeställningen berör upplevelser gällande nätverk och sociala relationer. LÄS MER

  4. 4. “Varenda dag, varenda timme, varje ögonblick" : Lydnad, motstånd och myt i den svenska coronapandemin som diskursiv konstruktion

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorik

    Författare :Sofia Nylander; [2022]
    Nyckelord :rhetoric; Foucault; myth; freedom; power; discipline; discourse; COVID-19; Sweden; retorik; Foucault; myt; frihet; makt; disciplin; diskurs; coronapandemin; Covid-19; Sverige; Dagens Nyheter; Aftonbladet; pressträffar; Stefan Löfven; Magdalena Andersson;

    Sammanfattning : I en retorisk analys av den svenska, diskursiva konstruktionen av coronapandemin, så som den tog form i politisk kommunikation och samhällsopinion, argumenterar jag för att diskursens möjlighet att uppfattas som rationell och saklig i själva verket var högst beroende av en rad mytiska idéer. Dessa idéer kretsade kring en historisk, västerländsk framåtrörelse, en uråldrig kamp mellan ljus och mörker, det dunkla som något hotfullt, synden och botgöringen som vid domen skulle leda folket till frälsning eller lidande, samt det svenska samhällets äkta kärna. LÄS MER

  5. 5. [..] ”Nej, jag bestämmer nu, lyssna på mig nu!” [..] : En kvalitativ studie om barns olika positioner och hur de konstituerar makt och motstånd samt hur det i sin tur möjliggör för inflytande i rollek utifrån Klara Dolks tolkning av Michel Foucaults teori.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tuva-Lisa Olsson; Lova Hammarling; [2022]
    Nyckelord :Role play; Foucault s theory; Power structures; Resistance; Norms; Free play; Influence; Position; Preschool; Rollek; Foucaults teori; Maktstrukturer; Motstånd; Normer; Fri lek; Inflytande; Position; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur barn positionerar varandra irollek och hur det skapar makt och motstånd. Syftet är även att bidra med kunskapom hur barns positioner skapar möjligheter och begränsningar i rollek. LÄS MER