Sökning: "foucault poststrukturalism"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden foucault poststrukturalism.
1. "För jag ska rädda världen" : En diskursanalys om hur hållbarhet framställs i UR:s program för barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Världen står inför hållbarhetsutmaningar som innefattar konflikter, fattigdom och naturkatastrofer. Forskning visar på vikten av att implementera hållbar utveckling som ämne redan i förskolan. Detta för att ge barn förståelse för vad begreppet innebär och hur hållbarhetsutmaningarna kan hanteras. LÄS MER
2. BMI-doktrinen : En beskrivande idéanalys av kritiska diskurser kring BMI
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskapSammanfattning : This paper examines critical perspectives on Body Mass Index (BMI) in ongoing societaldiscussions, focusing on poststructuralism, gender, consumer society, and race. Using fatstudies, intersectionality theory, and poststructuralism, the research integrates Foucault'spower theories. LÄS MER
3. “Så får vi ordning på invandringen” - Om Moderaterna och deras samarbetspartiers migrationsdiskurs 2014-2022
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Vi har med Bacchis WPR-metod undersökt de diskursiva förändringarna kring migration i Moderaternas valmanifest och samarbetsdokument i 2014 och 2022. Uppsatsen utgår från ett poststrukturellt perspektiv, och tar avstamp i Foucaults subjektbegrepp samt Laclau och Mouffes diskursteori. LÄS MER
4. Det önskvärda förskolebarnet : Diskurser i förskolans handlingsplaner
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra vilka diskurser, normer och makt som framträder i sex handlingsplaner ifyllda av pedagoger från två kommuner. Dessa handlingsplaner utgår från särskilda rubriker med fokus på barns styrkor och svagheter och fylls i av pedagoger när man anser sig ha barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER
5. Rädslans produktivitet och minoritetens maktlöshet : Diskursanalys av "Den mörka och okända historien: vitbok om övergrepp och kränkningar av romer under 1900-talet (Ds 2014:8)".
Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien var att identifiera vitbokens (Ds 2014:8) konstruktion av romer och problematisera vilka konsekvenser spridningen av dessa beskrivningar kan få för romers positionering i samhället i dag med särskilt fokus på skolan. Hur konstrueras och positioneras romer i de diskurser som framträder i regeringens vitbok? Hur kan dessa konstruktioner positionera romer i dagens samhälle, och då i synnerhet i skolan? Studiens teoretiska utgångspunkt återfinns inom socialkonstruktionismens uppfattning att allt vi upplever som naturligt, eller ”naturliggjort” i själva verket är fenomen skapade i social interaktion. LÄS MER