Sökning: "främja demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 106 uppsatser innehållade orden främja demokrati.

  1. 1. Nyckelfaktorer för utveckling av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap: En forskningssammanställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Emma Lundblad; Sandra Thelin; [2024]
    Nyckelord :democracy; democratic classroom; elementary school; middle school; student influence; demokrati; demokratiska arbetssätt; demokratisk undervisningsmetod; demokratiskt medborgarskap; demokratiuppdrag; lärare; mellanstadiet; samhällskunskap; SO; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Detta arbete utforskar utvecklingen av demokratisk kompetens hos mellanstadieelever inom samhällskunskap. Studiens syfte är att ge lärare en fördjupad förståelse för praktisk implementering av demokratiuppdraget, en central aspekt i den aktuella läroplanen för grundskolan (Lgr 22). LÄS MER

  2. 2. Barns inflytande i samlingens olika moment : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Moa Engström; Felicia Högberg; [2024]
    Nyckelord :Childrens influence and participation; democracy; pre- school; circle time; Barns inflytande och delaktighet; demokrati; förskola; samling;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to contribute more knowledge about how childrensdemocratic influence is expressed in preschool with a particular focus ongathering situations. In the study, we used a qualitative semi-structuredinterview. With an adaptable interview guide, to obtain the pre-school teachers'perceptions. LÄS MER

  3. 3. RASISM INOM LÄRARUTBILDNING Rasifierade som icke-vita lärarstudenters erfarenheter av rasism inom lärarutbildning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ellen Englund; [2023-06-27]
    Nyckelord :rasism; rasifiering; ras; lärarutbildning; lärarstudenter;

    Sammanfattning : Lärarutbildningar ska främja demokrati och mänskliga rättigheter men det finns en risk att lärarstudenter av sina utbildningar lär sig rasism som de senare för vidare i sin yrkesprofession. För att bättre förstå hur rasism verkar inom lärarutbildningar undersöker studien rasifierade som icke-vita lärarstudenter och lärares erfarenheter av rasism inom lärarutbildningar och de konsekvenser erfarenheterna medfört. LÄS MER

  4. 4. Skolans främsta uppgift En kvalitativ innehållsanalys av demokratiskildringar i läroböcker för samhällskunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Marcus Löwgren; [2023-06-15]
    Nyckelord :Samhällskunskap; demokrati; läroböcker; demokratimodeller; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Att lära ut och främja demokrati är en viktig del av undervisningen i skolämnet samhällskunskap. Från statsvetenskapligt håll har det dock påpekats att begreppet ’demokrati’ kan definieras på flera olika sätt. LÄS MER

  5. 5. Jämlikt deltagande i medborgardialogen – möjligheterna finns

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Emma Rocklind; [2023-06-14]
    Nyckelord :Inkludering; Jämlikhet; Marginalisering; Underrepresenterade grupper; Deltagardemokrati; Deliberativ demokrati; Medborgardialog;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att redogöra för vilka gynnsamma faktorer som behöver tas i hänsyn vid utformningen av medborgardialogen, för att främja inflytandet från underrepresenterade samhällsgrupper. Teori: Dahls demokratiteori. Samt deliberativ- och deltagardemokrati, som är grundläggande beståndsdelar i medborgardialogen. LÄS MER