Sökning: "främlingsfientlighet"

Visar resultat 11 - 15 av 169 uppsatser innehållade ordet främlingsfientlighet.

  1. 11. Främlingsfientlighet i skolan : En kunskapsöversikt kring hur främlingsfientliga uttryck synliggörs och kan förebyggas i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabel Sablic; Besa Skenderi; [2022]
    Nyckelord :Främlingsfientlighet; religionsdidaktik; afrofobi; antiromanism; islamofobi; antisemitism;

    Sammanfattning : Detta arbete är en kunskapsöversikt som har sin utgångspunkt i skolans arbete med främlingsfientlighet. Kunskapen som har sammanställts kan användas på alla skolnivåer. LÄS MER

  2. 12. "Där är hon svensken, här är hon utlänningen"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Mate Capin; [2022]
    Nyckelord :Fördomar; främlingsfientlighet; fältarbetare; bruksorter; flyktingar; ungdomar; Social Sciences;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med en fenomenologisk ansats, som grundar sig på intervjuer med sex fältarbetare på två fritidsgårdar på två bruksorter i södra Sverige. Syftet med denna uppsats är att belysa och öka förståelsen hur ett fenomen som den stora migrationsvågen år 2015 kan påverka barns och ungdomars fördomar och främlingsfientlighet. LÄS MER

  3. 13. Att motverka främlingsfientlighet som (samhällskunskaps)lärare : Lärares avväganden och handlingsstrategier som antirasistiska aktörer i ett mångkulturellt samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :anti-rasism; värdegrundsarbete; demokratiuppdrag; kränkningsfri skola;

    Sammanfattning : Skolan har ett uttalat anti-rasistiskt uppdrag som innebär att både arbeta aktivt förebyggande för demokratiska värderingar och att motverka alla former av kränkningar. Detta gäller för alla som verkar inom skolan, men samhällskunskapslärare har ett särskilt ansvar i och med ämnets historiska uppkomst och ämnesinnehåll. LÄS MER

  4. 14. Mångkulturens påverkan i SO-klassrummet : En kvalitativ studie om utmaningar och möjligheter i mångkulturella klassrum samt samhällskunskapslärares interkulturella kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sanna Sibonjic; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; SO-lärare; mångkultur; högstadiet; utmaningar; möjligheter; interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om olika utmaningar och möjligheter som kan förekomma i samhällskunskapsundervisningen i mångkulturella klassrum. Vidare är syftet att bidra med kunskap om samhällskunskapslärares interkulturella kompetens. LÄS MER

  5. 15. ”Bra åsikter” : En kvalitativ studie om samhällsfrågor i teaterundervisning på gymnasiet.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Nathalie Nilsson; [2022]
    Nyckelord :teaterpedagogik; samhälle; teater; tabu; politik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka samhälleliga strömningar som teaterlärare pågymnasieskolans estetiska program anser influerar de praktiska-och teoretiska aspekternainom teaterundervisning. Frågeställningarna undersöker vilka samhälleliga strömningar sominformanterna upplever influerar deras arbete, samt hur de förhåller sig till samhällsfrågor isin undervisning. LÄS MER