Sökning: "främmande språk L2"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden främmande språk L2.

  1. 1. Damned if you do, damned if you don't : En litteraturstudie om användningen av förstaspråket i engelskundervisningen på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Stina Andersson; [2021]
    Nyckelord :Förstaspråk L1; främmande språk L2; målspråk TL; språkundervisning; översättning.;

    Sammanfattning : The aim for this systematic literature study is to see how much of the first language (L1) that has to be in the English language (L2) classroom. The study is based on seven articles that have been analysed in order to see arguments for or against the use of the L1 language in the L2 classroom. LÄS MER

  2. 2. La competencia intercultural en la enseñanza escolar de idiomas extranjeros : Una recopilación de investigaciones anteriores relacionadas con la competencia intercultural en la enseñanza de idiomas extranjeros

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Daniel Lund; [2019]
    Nyckelord :Culture; L2; Spanish as a foreign language; foreign languages; modern languages; intercultural competence; intercultural dialogue; interculturality; Swedish National Agency of Education Skolverket ; EU; UNESCO; the Common European Framework of Reference for Languages.; Kultur; L2; spanska som främmande språk; främmande språk; moderna språk; interkulturell kompetens; interkulturell dialog; interkulturalitet; Skolverket; EU; Unesco; Gemensam Europeisk Referensram för Språk.; Cultura; L2; ELE; idiomas extranjeros; competencia intercultural; diálogo intercultural; interculturalidad; La Agencia Nacional de Educación Sueca Skolverket ; UE; el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas.;

    Sammanfattning : Vivimos en un mundo cada vez más globalizado e interconectado, lo que exige nuevas y mejores destrezas en cuanto al comportamiento en contextos interculturales, es decir, contextos donde se encuentran dos o más culturas de manera igualitaria. Documentos rectores para la educación, tanto nacionales (suecos) como internacionales subrayan la importancia de éstas. LÄS MER

  3. 3. Relationellt resonerande på ett L2 : Visuella representationers roll i en andraspråkseffekt

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskning

    Författare :Petrus Isaksson; [2019]
    Nyckelord :foreign language effect; främmande språk; visuella representationer; transitiva slutledningar; logiskt resonerande; främmandespråkseffekt;

    Sammanfattning : På senare tid har andraspråksforskning visat att användningen av ett främmande språk reducerar tendenser till intuitivt resonerande och beslutsfattande. En sådan främmandespråkseffekt – en s.k. LÄS MER

  4. 4. Nyanländas L2-engelska i svensk skola : fem lärares syn på engelskundervisningens tillgänglighet för nyanlända elever i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Matilda Molin; Ivana Kondic; [2019]
    Nyckelord :Nyanlända; L2; andraspråk; L1; modersmål; främmande språk; engelskundervisning; lärarstrategier;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to find out about teachers’ strategies and views on availability when it comes to the English subject for pupils with a different mother tongue than Swedish or English in Swedish schools. This study includes the views of five teachers who teach English in years 4-6. LÄS MER

  5. 5. La interacción oral y las TIC en el aula de ELE : Un estudio sobre las actitudes de los profesores hacia las herramientas digitales.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Spanska

    Författare :Ingrid Petrovich; [2018]
    Nyckelord :Muntlig kommunikation; spanska som främmande språk; E L2; ELE; IKT i klassrummet; muntlig interaktion; digitala resurser.; Comunicación oral; español como lengua extranjera; E L2; ELE; Las TIC en el aula; interacción oral; recursos digitales.;

    Sammanfattning : En este estudio se ha investigado cómo noventa profesores de ELE en Suecia utilizan las TIC en su enseñanza y sus actitudes hacia las mismas a través de una encuesta digital. Los resultados presentados indican que a pesar de que no todos los docentes han recibido capacitación sobre cómo usar las TIC en el ámbito de la educación, la gran mayoría de éstos utiliza múltiples plataformas digitales de manera frecuente en el aula de español. LÄS MER