Sökning: "främmande stad"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden främmande stad.

  1. 1. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av glyfosat som kommunal bekämpningsmetod : mot parkslide i Helsingborg

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Li Skillö; [2021]
    Nyckelord :parkslide; glyfosat; reynoutria japonica; fallopia japonica; ; polygonum cuspidatum; japanese knotweed; invasive plant management; glyphosate; glyphosate ecological effects;

    Sammanfattning : Parkslide (Reynoutria japonica) är en svårbekämpad invasiv främmande art som inte innefattas av några lagar, den sprider sig dock kraftigt runt om i Europa. Naturvårdsverket rekommenderar att den bekämpas då den är klassad som en invasiv främmande art av Artdatabanken. LÄS MER

  3. 3. Samspel mellan barn och pedagoger i förskolans vardag. En undersökning av barns och pedagogers beröring av varandra på tre småbarnsavdelningar

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marit Olanders; [2017]
    Nyckelord :Care; Educare; preschool; teacher; touch; young child;

    Sammanfattning : Omsorgsfull, välkommen beröring har funnits vara avgörande för barns tillväxt och utveckling. Samspel mellan pedagoger och barn ses som det viktigaste för barns utveckling och lärande i förskolan. I flera förekommande diskurser inom förskolan i Sverige värderas emellertid fysisk distans mellan barn och pedagoger. LÄS MER

  4. 4. Efter nolltoleransen : nyttan av laglig graffiti

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Oskar Rendel; [2012]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; graffiti; funktion; nolltolerans; klotterpolicy; Stockholm;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete på 30 hp utfört 2012 på vid institutionen för stad och land på SLU i Ultuna. Bakgrunden är att Stockholm under flera års tid har haft en väldigt repressiv inställning gentemot fenomenet graffiti, det brukar kallas för nolltoleransen. LÄS MER

  5. 5. Mapping Lupinus nootkatensis in Iceland using SPOT 5 images

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap

    Författare :Arna Björk Thorsteinsdottir; [2011]
    Nyckelord :alien invasive species; physical geography; remote sensing; unsupervised classification; maximum likelihood classification; geography; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Frön och rötter från Lupinus nootkatensis infördes till Island år 1945 med syftet att undersöka artens potential att bidra till återställandet av eroderad mark. Arten, som ursprungligen kommer från Alaska, visade sig vara mycket effektiv i samband med detta och dessutom kostnadseffektiv. LÄS MER