Sökning: "främmandespråksinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet främmandespråksinlärning.

  1. 1. Språkängslan hos grundskoleelever som läser engelska som främmande språk : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lynn Cafferky; Josefin Johnsson; [2022]
    Nyckelord :språkängslan; främmandespråksinlärning; engelska; grundskola;

    Sammanfattning : Vikten av att utveckla engelskkunskaper betonas såväl i de övergripande målen och riktlinjerna i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, som i kursplanen för engelskämnet (Lgr 11 2019). Forskarna Horwitz, Horwitz och Cope (1986) har identifierat en situationsspecifik typ av språkängslan vid inlärning av främmande språk, främmandespråkängslan, vilket kan beskrivas utifrån de tre typerna kommunikationsoro, testängslan samt rädsla för negativ utvärdering. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om elevers talängslan i engelska i årskurs 4-6 : Definitioner, orsaker och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lynn Cafferky; Josefin Johnsson; [2022]
    Nyckelord :språkängslan; talängslan; främmandespråksinlärning; engelska; grundskola; lärarperspektiv; orsaker; strategier;

    Sammanfattning : Ängslans potentiella risk att påverka elevers inlärning av ett nytt språk gör det till ett fenomen som lärare behöver ha i åtanke när de utformar sin engelskundervisning. Studier som undersökt elevers ängslan inom språkinlärningen utgår i många fall från ett elevperspektiv (t.ex. LÄS MER

  3. 3. ”Good morning everyone!” : -En kvalitativ studie av daglig exponering för engelska med elever i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ölvebo Sara; [2022]
    Nyckelord :Attityder; frekvens; främmandespråksinlärning; känslor; motivation; språkängslan;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Moderna språk: Vad önskar sig gymnasieelever i sin franskundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Serge-Brice Gansou; Karl-Oskar Mogenfelt; [2020]
    Nyckelord :Franska; Moderna språk; Motivation; Kommunikation; Grammatik; Översättning;

    Sammanfattning : I detta arbete utforskar vi gymnasieelevers motivationsgrunder i moderna språk, utifrån de moment som förekommer under deras lektioner: kommunikation (lyssnande, tal, läsning och skrivande), samt grammatik och översättning. Metoden som använts är kvantitativ undersökning genom elevenkäter till elever som tidigare studerat franska på högstadiet och fortsatt med det på gymnasienivå. LÄS MER

  5. 5. Motivation till att skriva på Engelska : Ett lärarperspektiv på hur elever kan motiveras att skriva på engelska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Larsson; [2018]
    Nyckelord :Feedback; främmande språk; första språk; lärstil.;

    Sammanfattning : Denna studie strävar efter att synliggöra hur lärare i årskurserna 4–6 arbetar med engelskämnet och hur de motiverar elever att skriva på engelska. Bakgrunden går igenom hur främmandespråksinlärning kan se ut samt begrepp så som motivation och feedback. LÄS MER