Sökning: "främmandespråksundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet främmandespråksundervisning.
1. Lärares förhållningssätt till elevers språkrepertoarer : Hur lärare i svenska som andraspråk och engelska planerar och genomför undervisning med flerspråkiga elever i svenska högstadie- och gymnasieskolor
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för tvåspråkighetsforskningSammanfattning : .... LÄS MER
2. Dealing with ‘Trouble Spots’ in Interaction in the English as a Foreign Language Classroom
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för språk och litteraturSammanfattning : This study focuses on ‘trouble spots’ that occur in the English as a Foreign Language classroom. A trouble spot is an umbrella term for all types of language problems that arise. This means that it covers the trouble sources of repairs, corrections as well as problematising activities in the classroom. LÄS MER
3. Målspråksanvändning i främmandespråksklassrummet på gymnasiet : Ett elevperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : According to the new curriculum that was applied in 2011, foreign languages in Swedish upper secondary/high schools should essentially be taught in the target language. However, many teachers, given that they find the students struggling to keep up with such education, consider themselves trapped between two opposing demands. LÄS MER
4. Talängslan i främmande språk : En litteraturstudie som undersöker elevers oro över att tala engelska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Enligt läroplanen ska elever lära sig att kommunicera på engelska och utveckla tillit till sin språkliga förmåga. För att som lärare kunna stötta eleverna i detta måste man veta vad som kan hindra denna utveckling. LÄS MER
5. Läsa för att lära : Om lärares och elevers inställning till skönlitteratur som verktyg i främmandespråksundervisning på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers and pupils experience the use of fictional literature as a tool for language development in the teaching of English as a foreign language. Through surveys and interviews and with Vygotsky’s theory on development in a social environment as a theoretical base, I examine which methods are used to promote language development and also which functions pupils and teachers consider fictional literature to have in the teaching of English. LÄS MER