Sökning: "frågelåda"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet frågelåda.

  1. 1. När ord står mot ord : Om mätning och värdering av språklig variation och språkliga föreställningar ur ett språkvårdsperspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Elin Montecinos; [2023]
    Nyckelord :språkvård; språkattityder; språkattitydforskning; språkbruk; skriftbruk; skriftspråk; korpusundersökning; språklig variation; språkriktighet;

    Sammanfattning : Språkvård förutsätter god kunskap om aktuellt språkbruk och om de språkattityder som finns. Men hur studerar och hur förhåller sig språkvården till bruk och attityder när variationen i bruket är stor och det saknas metoder för att undersöka attityder till skrivet språk? Denna undersökning syftar till att dels belysa förhållanden mellan språkvård, språkbruk och språkattityder, dels bidra till kunskaps- och metodutveckling inom språkattitydforskningen. LÄS MER

  2. 2. Sex- och samlevnadsundervisning i årskurs 4-6 : Utmaningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Åsa Forsö; [2022]
    Nyckelord :sexual education; grades 4-6; biology; pornography; norm criticism; sex och samlevnad; undervisning; årskurs 4-6; biologi; Lgr -11; pornografi; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att visa hur lärares sex- och samlevnadsundervisning, dess utmaningar och strategier i undervisningen ser ut, i årskurs 4-6. Fyra lärare och en skolsköterska intervjuades. Tidigare forskning tyder på att en utebliven sex- och samlevnadsundervisning kan leda till en negativ utveckling av elevernas syn på sin sexualitet. LÄS MER

  3. 3. Biologilärares syn på undervisning av sex och samlevnad : En kvalitativ studie om hur verksamma biologilärare hanterar känsligt innehåll i sin undervisning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Angelica Lönn; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undervisningen i biologi ska bland annat ge eleverna förutsättningar att utveckla sinförmåga att exempelvis använda sina kunskaper i biologi för att ta ställning i frågorsom rör sex och samlevnad. I Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet 2011 (2019) står det dock inte hur eller på vilket sätt en lärare skaskapa dessa förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. På gränsen mellan personligt och privat : En intervjustudie om lärarrollen i sex- och samlevnadsundervisning på högstadiet

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emil Niklasson; Sanna Vanno; [2019]
    Nyckelord :Sex- och samlevnadsundervisning; sex; gränsdragning; personligt; privat; lärarroll; rollutövande; dramaturgiska perspektivet;

    Sammanfattning : Det svenska samhället kan idag beskrivas som genomsexualiserat. Trots detta anses det personliga sexet fortfarande vara en privat fråga och något varje individ förväntas hålla för sig själv. LÄS MER

  5. 5. Frågelådans normkritik – lika moderniserat som sitt medium? : En diskursanalys av svar från ungdomsmottagningens internetbaserade frågelåda på frågor om underliv, sexpraktik och sexualitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Kajsa Jonsson; [2015]
    Nyckelord :Systemisk-funktionell grammatik; interpersonell metafunktion; språkhandlingar; modalitet; tematisk analys; diskursanalys; feministisk språkanalys;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se om de som besvarar ungdomars frågor om genitalier, sexpraktik och sexualitet på nätet kan vara delaktiga i att re_producera normer kring dessa ämnen i och med sina språkliga val. Studien ämnar också se om dessa re_produktioner, i sådana fall, skiljer sig åt beroende på vilket kön frågeställaren uppfattas ha. LÄS MER