Sökning: "frågeord"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet frågeord.

  1. 1. Feedback i matematikklassrummet - En klassrumsstudie om hur olika former av feedback framträder i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Miriam Lindström; [2016]
    Nyckelord :Feedback; mathematics; teaching; learning; improving achievement; Feedback; matematik; undervisning; lärande; ökad måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Intresset för den här studien ligger i att undersöka om och hur olika feedbacksituationer framkommer i matematikundervisningen. Studien har genom observationer, ljudinspelningar och en intervju besvarat studiens syfte att bidra med kunskap om hur matematiklärare ger feedback i olika undervisningssituationer. LÄS MER

  2. 2. Talhandlingar och talutrymme. : En studie av andraspråksinteraktion

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Caroline Nilsson; [2014]
    Nyckelord :sociokulturell teori; talhandlingar; talutrymme; svenska som andraspråk.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur en klassrumsinteraktion i Utbildning i svenska för invandrare kan te sig. Ett mer specifikt syfte med uppsatsen är att undersöka hur interaktionen mellan lärare och elever ser ut för fördelning av talutrymme, tal-handlingar, respons samt lärarens frågetyper. LÄS MER

  3. 3. Responsstyrning : En studie av hur talutrymmet fördelas mellan nyanlända elever och lärare samt andraspråkselever och lärare

    M1-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Sandra Tyglare; [2012]
    Nyckelord :sociokulturell teori; talhandlingar; responsstyrning; nyanlända elever; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur den lärarstyrda klassrumsinteraktionen kan te sig i olika undervisningsgrupper med svenska som andraspråk då kommunikation är en förutsättning för att människan ska lära och utvecklas. Det mer specifika syftet med den här studien är att undersöka hur responsstyrning tar sig i uttryck i undervisningen av svenska som andraspråk i en introduktionsgrupp för nyanlända elever med elever i årskurs 6, där syftet med undervisningen är att få eleverna att börja tala, respektive en sva-grupp. LÄS MER

  4. 4. Utveckling av negationer, bisatser och frågor hos svenska barn med språkstörning i jämförelse med barn med typisk språkutveckling och svenska som andraspråk

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Karolina Kempe; Petra Valman; [2005]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att kartlägga grammatiska likheter och skillnader i språkutvecklingen hos barn. De grammatiska strukturer som är aktuella för denna undersökning är negationer, bisatser och frågor. LÄS MER