Sökning: "frågeställande"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet frågeställande.

  1. 1. Nyttigt frågeställande : En studie av Kungl. Svenska Vetenskapsakademins prisfrågor 1761–1772

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoria

    Författare :Johan Persson; [2021]
    Nyckelord :Kungl. Svenska Vetenskapsakademin; vetenskapsakademin; prisfrågor; tidigmodern vetenskap; nytta; tidigmodern ekonomi; Johan Fredrik Kryger; Jacob Stenius; frihetstiden; kunskapscirkulation;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar Kungl. Svenska Vetenskapsakademins prisfrågor mellan 1761–1772, då specifikt de ställda med de Sparrerska medlen. Syftet med uppsatsen är belysa akademins syn på vetenskapens ekonomiska mål genom deras arbete med prisfrågorna. Uppsatsen utgår ifrån tankar om kunskapscirkulation för at tolka Vetenskapsakademin arbete. LÄS MER

  2. 2. Frågor - och dess betydelse för samtal : - En studie om elevers frågeställande under textsamtal i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Louise Olsson; Malin Rönnbäck; [2018]
    Nyckelord :textsamtal; kunskapsutbyte; frågor; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning indikerar att det är många elever idag som kan läsa en text utan några större svårigheter, men när det kommer till elevernas förståelse för textens innehåll finns det ofta brister. Elever i dagens skola ges enligt skolinspektionen för lite tid till att utveckla sina kunskaper kring att reflektera och bearbeta texter. LÄS MER

  3. 3. Minnets betydelse för läsförståelse vid användning av lässtrategier : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Monica Sörell; [2017]
    Nyckelord :Lässtrategier; minne; repetition; frågor; motivation; reading strategies; memory;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie är det övergripande syftet att undersöka minnets betydelse vid olika lässtrategier. Syftet har konkretiserats genom frågeställningen: Vilken betydelse har minnet för de tre strategierna: repetition, frågeställande och motivation? Genom sökningar i olika databaser och genom manuella sökningar har de vetenskapliga artiklarna och avhandlingarna påträffats. LÄS MER

  4. 4. NO är frågan : Lärare och elevers frågeställande under NO-lektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Andersson; [2016]
    Nyckelord :student questions; teacher questions; science; LOQ; HOQ; primary school; Elevers frågor; lärares frågor; naturkunskap; LOQ; HOQ; grundskolan;

    Sammanfattning : This study examines what kinds of questions teachers and students ask during science lessons in three primary schools in Sweden. The study is based on the following questions: What kinds of questions do the teachers ask? How do the teachers describe the question asking behavior they use in the lessons? How do the teachers follow up students' answers? What kinds of questions do the students ask and how do teachers handle these inclass? This is a qualitative study based on interviews of four primary school teachers and observations of their Science lessons, covering topics as the solar system, electricity and the lives of the magpie and the squirrel. LÄS MER

  5. 5. Hur ska jag tolka det där? : En studie i hur lärare och elever på musik- eller kulturskola kommunicerar med varandra i enskild undervisning på fiol

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Andersson Ellinore; [2015]
    Nyckelord :one-to-one violin teaching; communication; video observation; design theoretical perspective; multimodality; enskild fiolundervisning; kommunikation; videoobservation; designteoretiskt perspektiv; multimodalitet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare och elever på musik- eller kulturskola kommunicerar med varandra i enskild undervisning med fiol som instrument. Med hjälp av videoobservation som metod har tre lärare och deras elever observerats. Studiens teoretiska utgångspunkter utgörs av ett designteoretiskt och multimodalt perspektiv. LÄS MER