Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 366 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ursprungslandseffektens påverkan vid bilköp : En studie av svenska konsumenters uppfattning av kinesiska produkter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Philip Grane Elisson; Johanna Lindroth; [2024]
    Nyckelord :Country-of-origin COO ; Country-of-origin effects; Made in China; Purchase decision;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vilka effekter COO har på svenska konsumenter gällande varumärken och produkter med ursprung från Kina.  Metod: Studien har utgått från en deduktiv process med en kvantitativ metod. LÄS MER

  2. 2. EMV - köps för att det är billigt, eller?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Reuterwall; Austeja Jagintaviciute; Klas Ekstrand; [2024]
    Nyckelord :Egna märkesvaror; EMV; attityd; konsumentbeteende; lågkonjunktur; inflation; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: EMV - köps för att det är billigt, eller? Datum för seminarium: 2024-01-10 Kurs: FEKH29 Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Klas Ekstrand, Austeja Jagintaviciute och Ebba Reuterwall Handledare: Sofia Ulver Frågeställning: Hur ser sambandet mellan upplevd försämrad ekonomi och konsumentens förhållande till EMV under en lågkonjunktur i Sverige? Studiens syfte: Studiens syfte är att utreda konsumentattityd och konsumentbeteende i förhållande till EMV-varor på den svenska marknaden under tider av nationell ekonomisk kris med lågkonjunktur och inflation. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk tar utgångspunkt i Burton, Liechtenstein, Netemeyer & Garretsons (1998) modell som visar vilka samband det finns mellan EMV-attityd och variablerna Konsument-pris-uppfattning, konsumentbeteenden samt affärsbenägenhet. LÄS MER

  3. 3. Digitaliseringens påverkan på kundrelationer: En jämförande studie mellan banken och dess kunders perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Bleona Iberhysaj; Yamama Mawed; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; digital transformation; banks; customer relationship; customer satisfaction; customer loyalty and trust.; Digitalisering; digitaliserings transformation; bank; kundrelationer; kundnöjdhet; kundlojalitet och förtroende.;

    Sammanfattning : Digitaliseringsfenomenet har inneburit ett ändrat kundbeteende gällande hur kunder numera väljer att hushålla och förvalta sin ekonomi. I och med det ändrade kundbeteendet väljer banker att distribuera många av deras finansiella tjänster digitalt. LÄS MER

  4. 4. Arbetsmiljö och motivation att leda : En kvalitativ studie om arbetsmiljöns inverkan på kvinnliga chefers motivation att leda inom svenska IT-branschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Evelina Berg; Simon Laukka; [2023]
    Nyckelord :Female managers; male dominated industries; women in IT; Motivation to Lead; environmental factors; self-efficacy; work environment; leadership self-efficacy; female leaders in Sweden;

    Sammanfattning : IT-branschen har under de senaste åren kommit att bli allt viktigare för Sveriges ekonomi eftersom branschen omsätter och exporterar IT-tjänster för höga belopp. Därtill har branschen stor inverkan på Sveriges sysselsättning, således har IT-branschen ett stort inflytande på det svenska samhället. LÄS MER

  5. 5. Impact of production strategies on inventory management - A case study at a Paper Mill

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Zakariya Ali; Josef Qya; [2023]
    Nyckelord :Produktionsstrategi; hybridsystem; lagerstyrning; lagerkostnader; genomloppstid; lägstalagernivå; pappersbruk; nyckeltal; Industriell ekonomi; Industriell ekonomi;

    Sammanfattning : Kundundersökningar har visat att det undersökta pappersbruket bör förbättra sina leveransledtider. En lösning för detta anses vara en förändring av nuvarande produktionsstrategi. LÄS MER