Sökning: "frågeställning flerspråkighet"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden frågeställning flerspråkighet.

  1. 16. Språkande som resurs för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Viktor Mauritz; [2018]
    Nyckelord :andraspråk; andraspråkselever; andraspråksutveckling; flerspråkighet; förstaspråk; inputhy-potes; interaktionshypotes; outputhypotes; sociokulturell teori; språkande;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka vilken betydelse förstaspråket kan ha för andra-språkselevers lärande. Syftet uppnås med två frågeställningar. LÄS MER

  2. 17. Du vet mitt namn men inte min historia : en studie om utländska akademiker och deras möte med den svenska arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Amar Kadic; [2016]
    Nyckelord :foreign academics; ethnicity; immigrants; labour market; IPA; cultural and social affiliation; social categorizations; utländska akademiker; etnicitet; invandrare; arbetsmarknaden; IPA; kulturell och social tillhörighet; sociala kategoriseringar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka utländska akademikers upplevelser av mötet med, och inträdet på, den svenska arbetsmarknaden. Studiens frågeställningar: Vilka hinder kan försvåra etableringen på arbetsmarknaden för utländska akademiker? Vilka faktorer kan främja etableringen på arbetsmarknaden för utländska akademiker? Den teoretiska utgångspunkten för studien är hämtad utifrån socialkonstruktivism samt begreppet etnicitet som social konstruktion. LÄS MER

  3. 18. Språk och lärande : En studie om andraspråkselevers inlärning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mihvan Bagok; [2015]
    Nyckelord :elev; upplevelse; inlärning; utländsk bakgrund; utlandsfödda; språkkunskaper; modersmål; förstaspråk; andraspråk.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att belysa hur elever med utländsk bakgrund upplever sina kunskaper inom det svenska språket och i så fall på vilket sätt de anser att dessa kunskaper påverkar deras möjligheter till inlärning. För att uppfylla syftet med undersökningen har jag valt att utgå från följande frågeställning:   Upplever elever med utländsk bakgrund att deras kunskaper i svenska språket påverkar deras möjligheter till inlärning? På vilket sätt i så fall? För att uppfylla uppsatsens syfte och söka svar på frågeställningen har studien utgått ifrån kvalitativa intervjuer med 10 elever på en gymnasieskola i Uppsala. LÄS MER

  4. 19. Modersmålsstöd i förskolan : En studie om likvärdighet och ansvar

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Josefin Engblom; Emma Nilsson Hellberg; [2015]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; likvärdighet; modersmål; modersmålsstöd; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Forskning slår fast att modersmålsstöd är viktigt för barns språkutveckling, både när det gäller att stärka barnen i dess kulturella bakgrund och när det gäller att utveckla deras kognitiva och sociala förmåga. Vårt syfte är därför att undersöka hur en specifik kommun organiserar modersmålsstöd i förskolan och hur detta återspeglas hos förskolechef och förskolepersonal, och i förlängningen hur det påverkar likvärdigheten för de aktuella barnen. LÄS MER

  5. 20. Kommunikation genom tecken : förskolepedagogers upplevelse av hur tecken som stöd (TSS) kan bidra till barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ylva Johannesson; Jenny Martens; [2013]
    Nyckelord :Kommunikation; Språkutveckling; Teckenanvändning; TSS;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa hur tecken som stöd (TSS) används i förskolan samt hur pedagogerna upplever detta. Anser de att det finns fördelar respektive nackdelar gällande barns språkutveckling och kommunikation vid användandet av TSS? Följande frågeställning har formulerats utifrån syftet: Hur/när använder sig pedagoger av TSS i förskolan samt hur upplever de att detta gynnar barns språkutveckling och kommunikation? Hur upplever pedagogerna sin egen roll i användandet av TSS samt upplever de att det finns fördelar respektive nackdelar med att använda TSS? Undersökningen är kvalitativ och har genomförts med hjälp av intervjuer med fem pedagoger som arbetar i förskolan, varav en är specialpedagog. LÄS MER