Sökning: "frågeställning funktionshinder"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden frågeställning funktionshinder.

  1. 1. Inkludering : För barn med fysiska särskilda behov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; funktionshinder; barn i behov av särskilt stöd; inkludering; förskola; rörelsehinder;

    Sammanfattning : Min studie innehåller förskollärares syn på inkludering och hur den tillämpas för barn med fysiska särskilda behov. Jag jämför litteratur, tidigare forskning med resultatet från min undersökning. Syftet med denna undersökning är att undersöka hur förskollärare inkluderar barn med fysiska speciella behov. LÄS MER

  2. 2. Ta min hand. Hur kan man med hjälp av produktdesign stödja nedsatt muskelstyrka i händerna för personer med MS?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Dumitrescu Daniil; [2019]
    Nyckelord :Produktdesign; Multipel Skleros; Disability;

    Sammanfattning : Att inte kunna vara självständig i sitt eget hem och att ständigt behöva vara beroende av sambos, familjemedlemmar och personliga assistenter är en underliggande faktor för en försämrad livskvalité. Självständighet är ingen självklarhet för personer med Multipel Skleros (MS) på grund av deras funktionsnedsättningar som resulterar i funktionshinder i hemmet. LÄS MER

  3. 3. Personlig assistans : Hur ska tolkningen av grundläggande och personliga behov göras?

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för juridik

    Författare :Evelina Petersson; [2018]
    Nyckelord :Personal assistance; Personlig assistans;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka och fastställa vad som menas med de grundläggande behoven som anges i 9 a § 1 st. LSS, nämligen personlig hygien, måltid, att ta på och av kläder, att kommunicera med andra och annan hjälp som förutsätter ingående kunskap om den funktionshindrade. LÄS MER

  4. 4. En undersökning av ny rättspraxis år 2010 i 3 § LVU för barn och ungdomar med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Sanaz Arnimo; Camilla Bile; [2014]
    Nyckelord :3 § LVU; tvångsvård; Autismspektrumstörning; ADHD;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka den nya rättspraxis som kom år 2010 i 3 § LVU (1990:52) och hur den efterföljs inom Stockholms län. Vidare ska vi även försöka belysa vilken behandling dessa barn och ungdomar bör få och för att kunna besvara detta har vi utgått ifrån tre frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation genom tecken : förskolepedagogers upplevelse av hur tecken som stöd (TSS) kan bidra till barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ylva Johannesson; Jenny Martens; [2013]
    Nyckelord :Kommunikation; Språkutveckling; Teckenanvändning; TSS;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa hur tecken som stöd (TSS) används i förskolan samt hur pedagogerna upplever detta. Anser de att det finns fördelar respektive nackdelar gällande barns språkutveckling och kommunikation vid användandet av TSS? Följande frågeställning har formulerats utifrån syftet: Hur/när använder sig pedagoger av TSS i förskolan samt hur upplever de att detta gynnar barns språkutveckling och kommunikation? Hur upplever pedagogerna sin egen roll i användandet av TSS samt upplever de att det finns fördelar respektive nackdelar med att använda TSS? Undersökningen är kvalitativ och har genomförts med hjälp av intervjuer med fem pedagoger som arbetar i förskolan, varav en är specialpedagog. LÄS MER