Sökning: "frågeställning ledarskap i klassrummet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden frågeställning ledarskap i klassrummet.

  1. 1. "Elever lär med ryggen mot varandra". En studie om hur personal inriktning ämnesområden gynnar samspel mellan elever i lärande situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Holmqvist; [2017]
    Nyckelord :förspråklig kommunikationsförmåga; grundsärskola inriktning ämnesområden; kognitiv funktionsnedsättning; kommunikation; lärande; reflektion; samspel;

    Sammanfattning : AbstraktHolmqvist, Malin (2016). ”Elever lär med ryggen mot varandra” En studie om hur personal i särskolan inriktning ämnesområden gynnar samspel mellan elever i lärande situationer ”Pupil learn with their back to each other” A study how staff in special schools for students with intellectual disabilities promotes interaction between students in learning situations Speciallärarexamen, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö högskola ForskningsområdeMin erfarenhet från grundsärskolan visar att när det skapas samspelssituationer för elever med förspråklig kommunikationsförmåga handlar det ofta om att föra samman elever i olika aktiviteter och att personalen låter eleverna samspela på egen hand. LÄS MER

  2. 2. Effekterna av intensivundervisning i matematik bland elever i åldern 12-16 år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Patricia Liljeheden; [2016]
    Nyckelord :inställning; intensivundervisning; matematik; mattekoden; måluppfyllelse; självförtroende;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt Liljeheden, Patricia (2016) Effekterna av intensivundervisning i matematik bland elever i åldern 12-16 år, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp,Förväntat kunskapsbidragBaserat på mina resultat är intensivträning i föreliggande studie genom ett webbaserat datorprogram, Mattekoden, värt att ha som komplement till den ordinarie undervisningen för att befästa grundläggande kunskaper inom taluppfattningen för äldre grundskoleelever. Det ökade självförtroendet, intensivundervisningen och en positivare inställning till ämnet matematik gav ökade prestationer och därmed skapades större förutsättningar till ökad måluppfyllelse. LÄS MER

  3. 3. Kan Idrotten användas som hjälpmedel för elever med överaktivitet? Jenny Karlsson , Pehtra Pettersson

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Huvudsyftet med vår undersökning är att få svar på om idrotten i skolan kan användas sompedagogiskt hjälpmedel i undervisningen av överaktiva elever. Vi gör en intervjuundersökningmed lärare i en specialklass med endast överaktiva elever, samt en enkätundersökning blandlärare i grundskolan, högstadiet och gymnasieskolan. LÄS MER

  4. 4. Den tidiga läs- och skrivinlärningen : en fallstudie

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Annika Hellström; Jeanette Jonasson; [2007]
    Nyckelord :klassrumsmiljö; ledarskap; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivundervisning; läsprocessen; språkutveckling;

    Sammanfattning : Vi har gjort en fallstudie på en lärare – L.J, i år 1 utifrån hennes svenskundervisning. I år 1 består denna undervisning mest av läs- och skrivinlärning. Hennes klasser har ofta goda resultat i olika läsförståelsetexter, och vi var nyfikna på varför. LÄS MER