Sökning: "frågeställningar alkohol ungdomar"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden frågeställningar alkohol ungdomar.

  1. 1. Kan mer ”idrott” i skolan fungera som prevention mot alkoholkonsumtion för ungdomar? : En kvantitativ studie om gymnasieelevers alkoholvanor med avseende på antal timmar idrottsundervisning i skolan.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Emil Larnesjö; Hanna Lundqvist; [2023]
    Nyckelord :Alcohol consumption sport; alcohol sport athletes; Alkoholkonsumtion ungdomar; Alkoholkonsumtion lagidrott; Alkoholkonsumtion idrottsstudenter; Alkoholkonsumtion gymnasieelever; tränarlänkdiverse;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka elevers alkoholvanor för de som läste specialidrott i förhållande till de som inte läste specialidrott. Frågeställningar -        Hur såg elevers alkoholvanor ut för de som läste specialidrott i jämförelse med elever som inte läste specialidrott? -        Hur såg elevernas alkoholvanor ut de senaste 12 månaderna? Metod Kvantitativ enkätstudie med enbart fasta svarsalternativ kopplade till frågorna. LÄS MER

  2. 2. Inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande. : En socialpedagogisk analys av berättelser av professionella aktörer som arbetar med ungdomar och ungdomar som använder alkohol och/eller narkotika

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Lina Olsson; Belinda Färdig; [2021]
    Nyckelord :Framgångar; hinder; bemötande; elevhälsa; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse av mellanmänsklig interaktion och maktordning som återges dels under intervjuer med gymnasieungdomar som använder alkohol och/eller narkotika, dels under intervjuer med professionella aktörer som arbetar med den kategorin av ungdomar. Syftet är dessutom att undersöka  aspekter av betydelse för dessa ungdomars inkludering, lärande, förändring och identitetsskapande i den undersökta kontexten. LÄS MER

  3. 3. Uppfattningar om betydelsefulla signifikanta andra i skolkontexten : En socialpedagogisk analys av intervjuer med professionella och ungdomar kring ungdomars problematiska substansbruk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emmie Sonninger; Felicia Atanasoski; [2021]
    Nyckelord :Student drugs; Success of Student with drug problems; School success; Social services; Young people identity;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att analysera skolan som skyddsfaktor för elever med problematiska substansbruk. Vidare ville vi identifiera professionellas och ungdomars upplevelser angående vilka aspekter som anses vara betydelsefulla för dessa ungdomars lärande, identitetsutveckling och förändring inom skolkontexten. LÄS MER

  4. 4. "Att komma för sent, så tidigt som möjligt" : En kvantitativ undersökning om ungdomar och deras uppfattning om ANDT-preventiva insatser i skolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Emma Alzén; Jennifer Andersson; [2020]
    Nyckelord :Prevention; ANDT; skola; risk- och skyddsfaktorer; könsskillnader;

    Sammanfattning : Substansanvändning hos ungdomar är ett socialt samhällsproblem som har funnits sedan länge. Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur eleverna på en gymnasieskola uppfattar olika preventiva insatser mot användningen av alkohol, narkotika doping och tobak. LÄS MER

  5. 5. Spela måttfullt -En multimodal genreanalys av nätcasinons lockelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jerry Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Sociosemiotik; multimodalitet; semiotiska resurser; genreanalys; spelreklam;

    Sammanfattning : Reklam är idag en självklar del i samhället och med teknologin som idag finns har den digitala marknadsföringen tagit en allt större plats. Ett område inom reklam som under de senaste åren ökat kraftigt är spelreklam. LÄS MER