Avancerad sökning

Visar resultat 21 - 25 av 112 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 21. "Jag upplever.. att de själva valt om man väljer att inte vara med" : En studie om huruvida pedagogers beskrivningar av barns sociala samspel visar på förekomst av mobbning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Norberg; [2017]
    Nyckelord :Socialt sampel; inkludering; exkludering; pedagogens roll;

    Sammanfattning : Studien gäller barns sociala samspel med inriktning mot mobbning. Det berör också pedagogernas arbetssätt och roll kring barns sociala samspel. Syftet med studien är att utifrån pedagogers beskrivningar av barns sociala samspel urskilja om det sker uteslutningar som kan liknas vid mobbning. LÄS MER

  2. 22. Vem duschar? : En kvantitativ studie om vilka elever i årskurs 9 som duschar efter lektioner i idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mathilda Sundström; [2017]
    Nyckelord :dusch; skoldusch; omklädningsrum; ombyte; hygien; mobbning; kränkning; idrott; hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studie vill undersoka varfor/varfor inte elever vill duscha i omkladningsrummet efter lektionerna i idrott och halsa. Fragestallningarna blir saledes: Hur stor andel av eleverna i arskurs nio duschar efter lektionerna i idrott och halsa? Finns det nagot samband mellan att duscha efter lektionerna i idrott och halsa och elevers vanor av fysisk aktivitet? Duschar lagidrottare efter lektionerna i idrott och halsa i storre utstrackning an andra som ar fysiskt aktiva? Finns det nagot samband mellan att duscha efter lektionerna i idrott och halsa och elevers installning till amnet? Skiljer sig duschvanorna efter lektionerna i idrott och halsa mellan konen? Metod Med en enkatundersokning fick arskurs nio-elever fran tva skolor svara pa fragor kring fysisk aktivitet i och utanfor skolan samt upplevelsen av omkladningsrummet, genom att kryssa for det alternativ de ansag passa in bast pa dem. LÄS MER

  3. 23. Att mobba andra : En studie om mobbning, psykisk hälsa, tobak, alkohol och droganvändning och föräldrabarnkommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och organisationsstudier

    Författare :Sandra Andersson; Caroline Sandström; [2017]
    Nyckelord :bullying; substance use; young people; mental health; child disclosure; mobbning; substansbruk; ungdomar; psykisk hälsa; föräldrabarnkommunikation;

    Sammanfattning : Mobbning är ett stort globalt problem som har förekommit länge bland ungdomar. Syftet med denna föreliggande studie är att undersöka hur psykisk hälsa, tobak, alkohol och droganvändning samt föräldrabarnkommunikation relaterar till mobbning. LÄS MER

  4. 24. Vilka strukturella samhällsförändringar krävs för att förebygga socialt betingat självmord?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Ermine Khachatryan; [2017]
    Nyckelord :sociala betingelser; riskfaktorer; självmord; förebygga; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att enligt den aktuella forskningen kartlägga de sociala riskfaktorerna som kan leda till självmord och att utifrån ett sociologiskt perspektiv diskutera vilka strukturella samhällsförändringar som kan förhindra att människor vill begå självmord. Tre frågeställningar ska besvaras: 1) vilka sociala riskfaktorer finns för självmord, enligt den aktuella forskningen, 2) hur ser det förebyggande arbetet ut idag i Sverige och 3) vilka strukturella samhällsförändringar skulle krävas för att förebygga socialt och kulturellt betingad självmord? En kvalitativ kunskapsöversiktsstudie av relevant forskningslitteratur har genomförts. LÄS MER

  5. 25. “Allt vi gjorde på gympan handlade om att vara bäst" : En diskursanalytisk studie av storstadspressens framställningar av skolämnet idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mattias Ekdahl; Philip Lundell; [2017]
    Nyckelord :physical education; sports; PE; school subject; media; press; metropolitan press; discourses; discourse theory; agenda setting theory; Quennerstedt; idrott och hälsa; idrott; gympa; skolämne; media; tryckt press; storstadspress; diskurser; diskursteori; dagordningsteori; Quennerstedt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur kroppsövningsämnet framställs i storstadspressunder perioden 1 juli 2015 - 30 juni 2016. För att uppfylla studiens syfte utgick vi frånföljande frågeställningar: 1) Vilka och vilken typ av formuleringar framställs i samband med kroppsövningsämnet i storstadspress hösten 2015 och våren 2016? 2) Vilka diskurser framträder ur dessa formuleringar och vilka kopplingar finns till tidigare identifierade ämnesdiskurser? 3) Vilka kopplingar kan identifieras mellan framställda diskurser och analyserade artiklar, med avseende till skribentens yrke, citerade/refererade personer, typ av artikel och kroppsövningsämnets benämning? Metodvalet i studien var diskursanalys. LÄS MER