Sökning: "frågeställningar samhällsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 310 uppsatser innehållade orden frågeställningar samhällsvetenskap.

  1. 1. Yrkesverksammas syn på barns utsatthet för våld i hemmet under coronapandemin

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Linn Neuman Gullbrandsson; Magda Johannesson; [2024]
    Nyckelord :Corona pandemic; professionals; domestic violence; children; risk factors.; Coronapandemin; yrkesverksamma; våld i hemmet; barn; riskfaktorer.;

    Sammanfattning : Barns utsatthet för våld i hemmet är ett samhällsproblem som skadar ett barn både fysiskt och psykiskt. Det blir därför av stor vikt att barn får det stöd och skydd som är nödvändigt. När viruset covid-19 bröt ut och orsakade coronapandemin påverkades stora delar av samhället, däribland barnen. LÄS MER

  2. 2. Tertiär brottsprevention: Följsamhet av Risk-, Behov, och mottaglighetsbedömning

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Matilda Eriksson; [2024]
    Nyckelord :RBM-B; RBM-modellen; följsamhet; the central eight; överensstämmelse. tillförlitlighet; individual prevention och tertiär brottsprevention;

    Sammanfattning : I den aktuella studien så har följsamhet av RBM-B inom Sveriges Frivårdskontor undersökts. De begrepp och teorier som avhandlas är verktyget RBM-B, modellen RBM, the central eight, följsamhet, individualprevention och tertiär brottsprevention. LÄS MER

  3. 3. Lärares perspektiv på studiebesök och gästundervisning inom samhällskunskapsundervisningen : Möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ellinor Falk; [2024]
    Nyckelord :study visits; field trips; guest education; guest lectures; social studies; teacher perspective; studiebesök; gästundervisning; gästföreläsning; lärarperspektiv; samhällskunskap;

    Sammanfattning : One of the main purposes with the subject of social studies is, according to The Swedish National Agency for Education (Skolverket), to foster future democratically active citizens and one way to achieve this is to use study visits and bring guests to the social studies education. The purpose of this study was therefore to research teachers’ opportunities and challenges to organize and conducting study visits and guest education. LÄS MER

  4. 4. Friluftsfrämjandet i Karlstad - Ett skid- och (eller) friluftsfrämjande? : En studie om vilka arrangemang och aktiviteter Friluftsfrämjandet i Karlstad annordnade mellan 1952-1982 och hur de i sin tur återspeglade verksamhetens namn- och fokusinriktning under två tidsperioder

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Edvin Mjuk; [2023]
    Nyckelord :Historia; Friluftsfrämjandet; Karlstad; Friluftsliv; Arrangemang;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka vilka arrangemang och aktiviteter som Friluftsfrämjandet i Karlstad anordnade mellan 1952–1982 och på vilka sätt dessa återspeglar verksamhetens namn- och fokusinriktning innan och efter namnreformeringen 1975. Syftet undersöktes utifrån tre frågeställningar som besvarades genom en kvalitativ metod i form av en text- och innehållsanalys av Friluftsfrämjandet i Karlstads historiska källmaterial, vilket bestod av arrangemangsreklamblad och ett jubileumshäfte. LÄS MER

  5. 5. Förskolegården – en plats för undervisning? : En kvalitativ intervjustudie med fokus på förskollärares perspektiv av undervisning i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Broström; Moa Faritzson; [2023]
    Nyckelord :Förskolans utomhusmiljö; förskolegården; undervisning; förskollärare; förskollärares förhållningssätt; didaktiska förutsättningar; platsens betydelse.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att nå en fördjupad förståelse av förskollärares perspektiv och erfarenheter av undervisning i förskolans utomhusmiljö, samt förskollärares syn på potentiella didaktiska möjligheter och utmaningar i samband med undervisning i förskolans utomhusmiljö. Det övergripande motivet bakom studiens inriktning är förskollärares undervisningsuppdrag och ansvar att leda målstyrda processer utifrån både planerat och spontant innehåll i varierande miljöer både utomhus och inomhus. LÄS MER