Sökning: "från 2008"

Visar resultat 1 - 5 av 6094 uppsatser innehållade orden från 2008.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om fenomenet dans i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Josefina Eriksson; Josefin Wiklund; Gabriella Arvidsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Dans; förskola; förskollärare; fenomenografi; fenomen; uppfattningar; variation;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad några noga utvalda förskollärare har för uppfattningar om fenomenet dans i förskolans verksamhet samt om dansens plats i verksamheten utifrån förskollärarnas tidigare erfarenheter. Studien är viktig för förskollärarens profession utifrån forskning som poängterar att barns lärande genom dans stärks på flera olika sätt (Lutz & Kuhlman, 2000; Moerman, 2016; Lobo & Winsler, 2008; Matthews m. LÄS MER

  2. 2. TikTok-spiritualitet : praktiker, emotionalitet och intima offentligheter inom digital andlighet

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Märta Bode; Silje Nordback; Annie Wik; [2024]
    Nyckelord :spiritualitet; sociala medier; TikTok; känslor; känsloregler; intim offentlighet; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie analyseras åtta inlägg skapade av fyra influencers inom spiritualitetsgenren på TikTok. Genom de teoretiska perspektiven kring känsloregler (Hochschild 2012) och intima offentligheter (Berlant 2008) utforskar vi hur TikTok-användare engagerar sig i andliga praktiker och delar sina känslor kopplade till dessa på plattformen. LÄS MER

  3. 3. "Majoriteten av de som pluggar idag pluggar inte för akademin utan för arbetslivet och näringslivet" : - En studie som undersöker personalvetares syn på utbildningens betydelse för anställningsbarhet och professionalisering.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Matilde Lundström; Ebba Lundell; [2024]
    Nyckelord :Personalvetarutbildning; teori; praktik; anställningsbarhet; profession;

    Sammanfattning : Genom inledande bakgrundsinformation över de olika universiteten och högskolorna i Sverige som erbjuder personalvetarutbildning, konstateras att det finns många likheter men också olikheter mellan utbildningsupplägg. Vissa av universiteten har en starkare anknytning till arbetslivet med mer praktikrelaterade moment medan andra är mer teoretiskt inriktade. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare i grundskolans senare år arbetar med läsförståelsestrategier med eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mounira Amri Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategi; motivation;

    Sammanfattning : Runt sekelskiftet framkom det av olika jämförande studier att svenska elever tappade i läsförståelse jämfört med elever från andra länder. Resultaten från en av de jämförande studierna, PIRLS, där elever i årskurs fyras situation undersöktes, visade också att svenska elever arbetade mindre med strategier för läsförståelse än genomsnittet för elever från andra länder som deltagit i undersökningen. LÄS MER

  5. 5. Ljus, Kamera, Partiskhet : En kritisk diskursanalys om framställandet av The Writers Strike 2007–2008 och 2023 i amerikansk press

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Eric Lemon; [2024]
    Nyckelord :Writers Guild of America; WGA Alliance of Motion Picture and Television Producers; AMPTP ; Kritisk diskursanalys; Pisk -och morotsmetoden; Mediernas drivkrafter; Komparativ metod  ;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till att beskriva hur tidningarna The New York Times, The New York Post och The Hollywood Reporter har rapporterar om manusförfattarstrejken i Hollywood som var 2007–2008 och den som var 2023, kontra hur de tidningarna har förändrats i deras rapportering. Uppsatsen utgår från Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som både teori och metod, samt användning av komparativ metod. LÄS MER