Sökning: "från stoff till studie"

Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden från stoff till studie.

  1. 16. Den svenska syndafloden En komparativ studie av svensk och polsk läromedel i historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Klaudia Mellblom; [2009]
    Nyckelord :historiebruk; historiemedvetande; komparativstudie; läroboksundersökning; Sverige; Polen;

    Sammanfattning : Denna studie har i avsikt att undersöka och jämföra hur den gemensamma svensk-polska och polsk-svenska historien som utspelade sig under 1600-talet presenteras i svenska och polska nutida läromedel. Jag undersöker vilka skillnader och likheter det finns i framställningarna av denna historia och försöker att ta reda på vad de kan bero på. LÄS MER

  2. 17. Elever i särskola : Från segregering till inkludering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Marie Jonsson; [2008]
    Nyckelord :särskola; integrering; inkludering; en skola för alla;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of my study is to find out how students who are going to special school feel about going to that type of school compared to going to the regular school. I also want to know what they know about integration and a school for all, if they even know about the research that has been done and still is being done. LÄS MER

  3. 18. Ambition biotop och succession : en studie av nutida naturinspirerad landskapsarkitektur

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Liv Sonntag; [2008]
    Nyckelord :ekologi; landskapsurbanism; biotop; succession;

    Sammanfattning : Fresh Kills park and the The High line park in New York, Downsview park outside Toronto the birch landscape at Shiphol Airport have something more in common than being big new park landscapes.They all include thoughts and images about ecology. These images are neither typically nature picturesque nor typically garden stylish. LÄS MER

  4. 19. G, VG eller MVG - En tolkningsfråga? : En studie i hur lärare tolkar och kommunicerar mål och betygskriterier

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Lotta Moréus; [2008]
    Nyckelord :betygssättning; bedömning; kunskapssyn; betygskriterier;

    Sammanfattning : Abstract: I vårt nuvarande betygssystem skall elever bedömas och betygsättas efter vilken kunskap de har uppnått, till skillnad från tidigare betygssystem där eleverna bedömdes och betygsattes i jämförelse med varandra. Flera forskare ser i undersökningar att lärare har svårigheter med att förstå och tillämpa det ”nya” betygssystemet, och Skolverket skriver i en rapport från 2007 att skolors olika tolkningar av mål och betygskriterier leder till en olikvärdig betygsättning, vilket får stora konsekvenser för ungdomars rättssäkerhet och framtida livschanser. LÄS MER

  5. 20. ”ett styvsint och krigiskt släkte” eller förståelse och reflektion? : Läromedel i historia – en studie av synen på kunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emma Sivedal; [2008]
    Nyckelord :Theory of knowledge; textbooks; history; attitude; Kunskapsteori; läromedel; historia; attityd;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka den syn på kunskap som förmedlas i läroböcker samt att diskutera denna syn utifrån hur lärare ser på sin användning av läromedel. Studien görs som en jämförande kvalitativ undersökning av sex läroböcker från två skilda tidsperioder, sekelskiftet 1900 samt sekelskiftet 2000. LÄS MER