Sökning: "från teori till praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 400 uppsatser innehållade orden från teori till praktik.

  1. 1. "Värnar kvinnor mer om miljön då?" : En kvalitativ fokusgruppstudie om förskollärares och barnskötares förståelse för varför genus är nödvändigt för att nå hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Lisa Waldeck; [2020]
    Nyckelord :miljö; genus; jämställdhet; hållbar utveckling; förskola; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Könsidentitet och miljöfrågor är starkt sammankopplade och föreställningar om kvinnligt och manligt formar vårt sätt att vara och agera. Forskning visar att män i större utsträckning, genom deras sätt att leva, påverkarmiljön mer negativt än kvinnor samtidigt som det är kvinnor som drabbas värst av miljöförändringar. LÄS MER

  2. 2. Extra anpassningar utifrån lärarnas lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Joakim Cronvall; [2020]
    Nyckelord :Extra anpassningar; lärande; implementering; inkludering; styrdokument;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Cronvall, Joakim (2020). Extra anpassningar utifrån lärarnas egna lärande. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Årskurs 2-elevers uppfattningar om utomhusundervisning i NO-undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Hanna Åkesson; Patricia Björklund; [2020]
    Nyckelord :elever i årskurs 2; fenomenologi; gruppintervjuer; pragmatism; utomhuspedagogik; utomhusundervisning.;

    Sammanfattning : Vid vårt förra självständiga arbete (SAG), skrev vi om utomhuspedagogik i NO för F-3 elever. Vår uppfattning var att det behövs fler studier ur ett elevperspektiv och därför föll det sig naturligt att det var detta vi skulle ta oss an i examensarbetet. LÄS MER

  4. 4. ”Om du inte kan deras språk, var trevlig även om de inte förstår dig så du kan visa med kroppen” : En kvalitativ intervjustudie om nyanlända vårdnadshavares upplevelse av svensk förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sharareh Boroomand; [2020]
    Nyckelord :flykting; invandrare och nyanlända Samt föräldrars samverka och samarbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur nyanlända vårdnadshavare upplever mötet med pedagoger i svensk förskola. Studien handlar om vårdnadshavarnas upplevelser av pedagogernas kommunikation och bemötande och vilka likheter och skillnader vårdnadshavarna fått syn på, förskolor i Sverige i förhållande till förskolor i sina hemländer. LÄS MER

  5. 5. "Man gör så mycket som man kanske inte själv förstår." : Språkförståelsefrämjande arbete i tidiga skolår.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Johanna Hagsköld; Eva von Post; [2020]
    Nyckelord :främjande språkförståelseundervisning; läsförståelsesvårigheter; scaffolding; språkförståelse; The Simple View of Reading;

    Sammanfattning : Enligt läsmodellen The Simple View of Reading (L = A x S) är både avkodning och språkförståelse avgörande för en god läsförståelse. Elever med svag språkförståelse upptäcks sällan före mellanstadiet, då textinnehållet i de lägre skolåren inte ställer så höga krav på elevernas förståelse av skrivet språk. LÄS MER