Sökning: "frånvarande förskolebarn"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden frånvarande förskolebarn.

  1. 1. Förskolebarns syn på utemiljön : Barns perspektiv på vuxnas närvaro i lek och utomhusmiljöns möjligheter till utveckling, lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Amanda Schüler; Kenny Larsen; [2022]
    Nyckelord :Outdoor environment; preschool; children’s perspective; adult interaction; play; Utomhusmiljö; förskola; barns perspektiv; vuxennärvaro; lek;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring förskolebarns syn på sin utomhusmiljö i relation till vuxnas närvaro och miljöns möjligheter till utveckling, lek och lärande. Insamling av empirisk data grundade sig i två steg, fotografering av förskolegårdarna utförd av barnen själva och kvalitativa intervjuer med utgångspunkt i bilderna och semistrukturerade frågor. LÄS MER

  2. 2. Covid-19 – ett ingenmansland för förskolebarn i utsatthet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Frida Andersson; Hannah Svanteman; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; absent preschool children; notification obligation; report of concern; social services; Covid-19; frånvarande förskolebarn; anmälningsplikt; orosanmälan; socialtjänst;

    Sammanfattning : Forskning visar att risken för våld och utsatthet i hemmet för barn ökar som en konsekvens av ”nedstängningar” under våren 2020 i samband med covid-19. Personal vid förskola och socialtjänst mister insyn i förskolebarns liv när vårdnadshavare håller barn hemma. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers påverkan i barns lek : - en studie om hur barn kan reagera om pedagoger går in i eller ut ur den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sara Karlsson; Karolina Nilsson; [2015]
    Nyckelord :Preschool teacher; children; play; reaction; power; preschool; social culture;

    Sammanfattning : Vår studie behandlar hur barn kan reagera om pedagoger i förskolans verksamhet går in eller ur barns fria lek. Vårt övergripande syfte med arbetet är att undersöka hur förskolebarn kan reagera om pedagoger engagerar sig i den fria leken. LÄS MER