Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Matematik i barnens lek : En kvalitativ studie om hur pedagoger undervisar matematik i förhållande till leken

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marie Bergqvist; Shorok Hashim Mohammed; [2021]
    Nyckelord :Kindergarten; children; mathematics; playing; preschool; teacher’s role; participation; presence; and activity; förskola; lek; matematik; pedagog; pedagogers delaktighet och närvaro;

    Sammanfattning : In this study we aimed to investigate preschool teachers' perceptions of mathematics in relation to play. And what pre-school teachers have to say about their active presence about children's mathematical learning. In addition, we also want to investigate how they describe that mathematics in both planned and spontaneous play is implemented. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om pedagogens deltagande roller - som hinder och möjlighet i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofie Ahrencrantz; Maria Staaf; [2021]
    Nyckelord :Free play; power; responsibility; child vision; teaching; professional competence; experience; the competent child; play; development; the role of the educator in preschool.; Fri lek; makt; ansvar; barnsyn; lärande; yrkeskompetens; erfarenheter; det kompetenta barnet; lek; utveckling; pedagogens roll i förskolan;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the view of educators on their participation in free play in preschool. Free play is a typical activity for preschool. Engdahl & Ärlemalm-Hagsér (2015) highlight Fröbel as creator of the concept of free play. LÄS MER

  3. 3. Den fria lekens kraft och möjligheter : En studie kring förskollärarnas syn på barns lek och lärande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lamia Michaelson Rhawi; Sama Khalil; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; fri lek; lärande; intervjuer;

    Sammanfattning : The study is about playing and learning in preschool. We have chosen to focus on preschool teachers way of thinking about the role of free play for children's learning. We also want to get ideas on how the preschool teachers thoughts can be configured in their activities. LÄS MER

  4. 4. Så vad är lek? Ja leken är ju egentligen allting! : - En studie om åtta verksamma förskollärares uppfattningar av fri lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Hedback; Katrine Näslund; [2015]
    Nyckelord :Fri lek; styrd lek; Fröbel; pedagoger; lärande.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Pedagogers syn på lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Ucan; Helena Uhlemann; [2011]
    Nyckelord :Lek; Barn; Pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på hur och om pedagoger anser att de arbetar med lek i förskolan. Våra huvudfrågor var: Hur anser pedagogerna att de arbetar med lek i förskolan? Vilken betydelse har lek för barns lärande? Vi gjorde en kvalitativ undersökning där vi intervjuade 12 olika pedagoger i olika åldrar och av olika kön. LÄS MER