Sökning: "fröbel lek"
Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden fröbel lek.
6. Pedagogers syn på lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på hur och om pedagoger anser att de arbetar med lek i förskolan. Våra huvudfrågor var: Hur anser pedagogerna att de arbetar med lek i förskolan? Vilken betydelse har lek för barns lärande? Vi gjorde en kvalitativ undersökning där vi intervjuade 12 olika pedagoger i olika åldrar och av olika kön. LÄS MER
7. Förskolemiljöns betydelse för barns lärande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : Bakgrund:Friedrich Fröbel grundade tyska Kindergarten som motsvarar den svenska förskolan. För att främja barns utveckling menade han att de vuxna skulle ansvara för utformningen av miljön och tillgodose deras behov. Materialet är en förutsättning för att barnen ska utvecklas, det skall vara utmanande och väcka intresse. LÄS MER
8. Matematik i barns vardag i förskola och förskoleklass
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Vi har valt undersökningsområde utifrån vårt intresse att finnapå vilket sätt barnen använder sig av matematiken inom vårinriktning och utbildning. Att matematiken är en viktig del är viredan införstådda med, men vi vill med denna studie undersökaomfattningen av användandet av matematiken bland barnen. LÄS MER
9. Jo mer vi er sammen
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning:Tittel på min oppgave er "Jo mere vi er sammen"- en komparativ studie av læreplaner for førskole/barnehagevirksomhetene i Norge og Sverige med elementer fra leken. Jeg ønsket å undersøke disse virksomhetene fordi etter å hamedvirket i begge to, erfarte jeg at det er mye vi kan lære av hverandre. LÄS MER
10. Lekens betydelse i förskolan
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att studera leken och dess betydelse i förskolan. Vi har tagit del av litteratur som belyser leken på ett relevant sätt och det redovisar vi i vår teoriedel där vi tar upp olika perspektiv på leken som är: Fröbel, utvecklingspsykologiskt perspektiv och kulturpedagogiskt synsätt. LÄS MER