Sökning: "främmande språk"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden främmande språk.
1. La réception littéraire dans un cadre pédagogique : Deux manuels de FLE en Suède
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : Föreliggande studie syftar till att jämföra, å ena sidan teorier om litterär reception, med som huvudbegrepp de av Iser er Jauss, och å andra sidan, utnyttjandet av litterära texter i fyra läroböcker i franska som andra språk. Målet är att bestämma vilken del av texter och aktiviteter som är förenliga med läsarens sökande efter mening, vilket föreslås av teorierna om litterär reception. LÄS MER
2. Läroboken, en portal till andra kulturer : En studie om de kulturella dimensioner i läroboken Ruidianyu 瑞典语
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : Att studera ett främmande språk är en stor och mångfacetterad uppgift. Allt från grammatiska förklaringar, uttalsövningar och läs- och hörförståelse ingår. En aspekt som dock inte får glömmas bort är den kulturella aspekten. LÄS MER
3. Om språkångest i engelskundervisningen i årskurs 9 : Ur elev- och lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Med mer än 4 decennier är språkångest, eng. language anxiety (LA) är fortfarande ett angeläget forskningsämne bland forskare (Gkonou, Daubney, & Dewaele, 2017). He (2018) rapporterar att främmande språkångest, eng. LÄS MER
4. Meningsfull kommunikation eller formträning? : En studie av lärandeaktiviteter i svenskproducerade läromedel i spanska som främmande språk.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : The present study examines and classifies learning activities found in teaching materials of Spanish as a foreign language produced for a Swedish context with the aim of determining to what extent they conform to the functional, action-oriented language view advocated by the Swedish curriculum. Both the distribution of learning activities within receptive, productive and interactive skills, the activity types within each skill, and the theoretical underpinnings of the activities have been studied in four popular coursebooks and two websites for teaching Spanish as a foreign language. LÄS MER
5. När internationella affärsrelationer skapas : En kvalitativ studie om betydelsen av valet av språk för kundupplevelsen i utvecklandet av långsiktiga internationella affärsrelationer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Purpose: This study aims to provide a better understanding of the importance of mastering foreign languages in building international business relationships as well as whether English should be considered an interlingua in international negotiations. Theoretical framework: This study ́s theoretical framework consists of the disciplines Business-to-Business (B2B) marketing and psychic distance. LÄS MER