Sökning: "framgångsrik läs- och skrivundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden framgångsrik läs- och skrivundervisning.

  1. 1. Det är viktigt att man direkt ger dem en chans att klara av skolan : En kvalitativ studie om lärares stödinsatser för elever med läs- och skrivsvårigheter i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Agnes Berggren; Moa Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; lärare; kvalitativa intervjuer; stödinsatser; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa hur verksamma lärare i förskoleklass och årskurs 1-3 arbetar för att identifiera elever med läs- och skrivsvårigheter i tidig ålder. Vilka stödinsatser lärarna sätter in och varför de använder just de stödinsatserna för att stärka elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Främjande insatser för elevers läs- och skrivutveckling : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Björkman; Marie Ivarsson Bjurteg; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om främjande undervisning i tidig läs- och skrivutveckling. I det centrala uppdraget för svenskämnet anges möjligheter till utveckling inom det egna läs och skriftspråket hos elever. Målet med undervisningen är att skapa ett intresse och motivation hos elever för både läsning och skrivning. LÄS MER

  3. 3. Speciallärares och lärares praktiska arbete med tidigare insatser för att främja elevers språk-, skriv- och läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carin Johansson; AnnaLena Bodin; [2019]
    Nyckelord :Finlands skolresultat; fonem-grafem-koppling; fonologisk medvetenhet; framgångsrik läs- och skrivundervisning; läromedel; pedagogisk kartläggning; speciallärarrollen; tidiga insatser.;

    Sammanfattning : Syftet med självständiga arbetet är att belysa hur speciallärare och lärare beskriver sitt förebyggande arbete kring språk-, skriv- och läsutveckling genom tidiga insatser. Vi utgick från våra frågeställningar; Hur beskriver några speciallärare och lärare upptäckten av elever som ligger i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter? Vilka arbetssätt, metoder och läromedel använder några speciallärare och lärare för att arbeta förebyggande med språk-, skriv- och läsutveckling? För att besvara frågeställningarna har vi valt kvalitativa intervjuer med 7 speciallärare och 3 lärare som arbetar med elever från förskoleklass till årskurs 3. LÄS MER

  4. 4. Framgångsrik läs- och skrivundervisning­­­­­­ – Vad är viktigt och hur gynnas eleverna?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marcus Ljungdahl; Emil Nilsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Att kratta manegen : En studie om lärares syn på extra anpassningar i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Jessica Therén; Petra Viberg; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie med ett sociokulturellt perspektiv har till syfte att undersöka lärares syn på extra anpassningar i klassrummet. En utgångspunkt för studien är Skolverkets skrifter om extra anpassningar, - och en granskning genomförd av Skolinspektionen. LÄS MER