Sökning: "framgångsrik undervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 152 uppsatser innehållade orden framgångsrik undervisning.

  1. 21. Skrivkramp : En studie som gynnar skriftspråksutvecklingen hos elever i språklig sårbarhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Nilsson Jessica; [2022]
    Nyckelord :inkludering; skrivutveckling; språklig sårbarhet; tillgänglig lärmiljö; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nilsson, Jessica (2022). ”Skrivkramp” En studie kring arbetssätt som gynnar skriftspråksutvecklingen hos elever i språklig sårbarhet. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. Experiment i kemiundervisningen utifrån lärares perspektiv : Hur lärare resonerar när de väljer olika typer av experimentarbete för sina syften

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Larisa Arkatova; [2022]
    Nyckelord :Experiment; demonstrationsexperiment; laboratoriearbete; motivation; intresse; kemi; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska kemi- och naturvetenskapslärarnas syn på experiment som en metod för att undervisa kemi på gymnasienivå. Kvalitativ analys valdes som forskningsmetod i detta arbete. Tio kemilärare som har lång erfarenhet av undervisning i kemi intervjuades. LÄS MER

  3. 23. Rörelsepausers påverkan på elevernas koncentration

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linda Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Framgångsrik; koncentration; rörelsepauser; stimulering; svenska; undervisning;

    Sammanfattning : Ett uppdrag som skolan har är att skapa möjligheter för eleverna att få daglig fysisk aktivitet utöver de idrottstimmar som är schemalagda per vecka (Skolverket, 2019). Rörelsepauser har fått sitt ursprung från den engelska termen ”Brain Breaks” där forskare upptäckt att för ett mer effektivt lärande och god läs- och skrivutveckling behöver människan röra på sig för att öka blodcirkulationen i kroppen, vilket bidrar till att hjärnan får mer syre (Anunsen, 2014). LÄS MER

  4. 24. Matematiksvårigheter på högstadiet : Vilka undervisningsmetoder fungerar bäst för elever i matematiksvårigheter? Ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jonas Knutell; [2022]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; undervisningsmetoder; orsaker; lärarperspektiv; högstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa vad högstadielärare i matematik uppfattar som framgångsrika undervisningsmetoder för elever i matematiksvårigheter. Genom semi-strukturerade intervjuer har sex lärare från olika högstadieskolor i Sverige gett sin syn på olika orsaker till elevers matematiksvårigheter och vilka undervisningsmetoder som de därmed anser fungerar bäst för dessa elever. LÄS MER

  5. 25. Framgångsrik undervisning i matematik åk 1–3 : En jämförande studie av tre undervisningsmodeller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :annika samuelsson; [2022]
    Nyckelord :Singapore model; Montessori model; Montessori; traditional model; mathematics didactics; teaching model; successful education; mathematics for primary school; En framgångsrik undervisning; matematik åk 1-3; Singaporemodellen; Montessorimodellen; Montessori; traditionell undervisning; matematikdidaktik; undervisningsmodell;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en tes om framgångsrik undervisning som baseras på Hatties m.fl. (2017) och Grevholms (2012) forskning. Uppsatsen är en jämförande studie som utgår från tre undervisningsmodeller i matematik, traditionell undervisningsmodell, montessorimodellen och singaporemodellen. LÄS MER