Sökning: "framtida kompetensbehov"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden framtida kompetensbehov.
1. Dom som vet bäst - En kvantitativ studie om HR-anställdas upplevelse av de framtida kompetensbehoven inom HR-området
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats undersöker HR-anställdas upplevelse av de framtida kompetensbehoven inom HR-området. Studiens syfte är att identifiera vilka HR-kompetenser som HR-anställda anser mest nödvändiga, både i dagsläget och om fem år. LÄS MER
2. Kompetensbaserad rekrytering: det bästa alternativet? - En kvalitativ intervjustudie om hur rekryterare upplever effekterna av att använda kompetensbaserad metod
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Den svenska arbetsmarknaden är i ständig förändring, vilket leder till att nya kompetensbehov uppkommer. Genom att anställa nya personer kan kompetensbehov fyllas, samtidigt som dessa nytillkomna förmågor kan bidra med nya perspektiv till organisationen. LÄS MER
3. Barnperspektiv inom samhällsplanering : Integrering av barnkonventionen i fysisk planering
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/SamhällsbyggnadSammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra till en bredare kunskapsbas för hur barns rättigheter beaktas i den fysiska planeringen. Forskningsmålet har uppnåtts genom granskning av Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling. LÄS MER
4. Vem ska vi anställa? : En studie om betydelsen av den arbetssökandes värderingar i rekryteringsprocessen och betydelsen av matchningen mellan den arbetssökandes värderingar och organisationens.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Studien genomförs utifrån en kvalitativ ansats genom semistrukturerade intervjuer med specialister inom rekrytering. Syftet med denna studie är att undersöka vilken betydelse arbetssökandes värderingar, i jämförelse med deras kompetens, har i rekryteringsprocessen. Samt vad respondenterna anser generellt är av stor betydelse i urvalet. LÄS MER
5. Vad skulle digital kompetens kunna bli i en förskola, för barnen och för personalen? : En kritisk granskning av hur digital kompetens och barns digitala kompetensbehov konstrueras i förskolan
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med studien har varit att kritiskt granska och diskutera hur digital kompetens och barns digitala kompetensbehov konstruerats inom förskolan, samt diskutera vad digital kompetens skulle kunna bli i en förskola, för barnen och för personalen. Studien har genomförts genom strukturerade fokusgruppsdiskussioner, där deltagarna har varit utbildade förskollärare. LÄS MER