Sökning: "framträdande aktörer"

Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser innehållade orden framträdande aktörer.

  1. 1. Har miljöfaktorer betydelse när konsumenter väljer livsmedel? En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Evelina Pettersson; Madelene Heikkinen; [2024]
    Nyckelord :Environment; food choices; consumers; Miljö; livsmedelsval; konsumenter;

    Sammanfattning : Bakgrund Livsmedelsval som människor gör påverkar både hälsan och miljön. FN:s klimatpanel har fastställt att de globala utsläppen behöver minska med nästan 50% fram till 2030. Det krävs att konsumenter reflekterar över sina livsmedelsval för att samhället ska uppnå en mer hållbar konsumtion och produktion. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetschef i regional förvaltning - vad innebär det? : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Evelina Hilmersson; [2023]
    Nyckelord :sustainable development; Agenda 2030; public health; sustainability manager; hållbar utveckling; Agenda 2030; folkhälsa; miljö; hållbarhetschef;

    Sammanfattning : Bakgrund: Regionerna är viktiga aktörer i genomförandet av Agenda 2030 och framgångsrikt genomförande förutsätter engagerat ledarskap som agerar långsiktigt och tvärsektoriellt samt hållbarhetsintegrering i det övergripande styr- och ledningssystemet. Under senaste åren har allt fler regioner tillsatt hållbarhetschefer för det övergripande strategiska hållbarhetsarbetet. LÄS MER

  3. 3. Elevers avslutande av fritidshemsplacering : Utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linette Andersson; Miriam Larsson Markebo; [2023]
    Nyckelord :Agens; barndom; barndomssociologi; barnperspektiv; barn som aktörer; barns perspektiv; frihet; fritid; fritidshem; kamratkulturer; meningsfull fritid.;

    Sammanfattning : Inledning Många fritidshemsplaceringar avslutas när eleverna är runt 9–10 års ålder, trots att fritidshemmet är en plats för relationsskapande, där vuxenstöd finns och gemenskap framhålls som väsentligt. Skolverket (2022) skriver fram utvecklandet av kamratrelationer som betydande och att undervisningen i fritidshemmet ska ske till stor del situationsstyrt, utefter elevernas egna behov och intressen. LÄS MER

  4. 4. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  5. 5. Samverkan för ökad trygghet : Utvärdering av EST- effektiv samordning för trygghet i Västmanlands län

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sandra Davies; [2023]
    Nyckelord :Effektiv Samordning för Trygghet; EST; crime prevention; collaboration; Consolidated Framework for Implementations Research; safety promotion; police; municipality; Västmanland.; effektiv samordning för trygghet; EST; brottsförebyggande; samverkan; Consolidatet Framwork for Implementation Research; trygghetsskapande; polis; kommun; Västmanland;

    Sammanfattning : Inledning: Att känna sig trygg i sin vardag och i sin stad eller bostadsområde är viktigt för de allra flesta. Samtidigt kan ett tryggt och välfungerande samhälle fungera som en motståndskraft mot yttre negativ påverkan. LÄS MER