Sökning: "franchisor"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet franchisor.

  1. 1. Franchisetagares frihet att bedriva näringsverksamhet : Ett avtalsrättsligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Linn Stahre Friberg; [2023]
    Nyckelord :Freedom to conduct a business; freedom of contract; franchisee; franchisor; Franchise; franchising; näringsfrihet; avtalsfrihet; marknadstillträde;

    Sammanfattning : Franchisetagares underlägsna ställning gentemot franchisegivare är ett ämne som varit föremål för diskussion under de senaste decennierna. Franchising är en affärsmodell som förenklat kan beskrivas som en samarbetsform mellan näringsidkare där franchisetagare, mot ersättning, får nyttja ett av franchisegivaren etablerat och beprövat affärskoncept. LÄS MER

  2. 2. Rollerna bortom kontraktet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexandra Larsson; Hanna Eguren; Matilda Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Franchise; franchisegivare; roll; agentteorin; kontrakt; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Rollerna bortom kontraktet Seminariedatum: 2 juni 2021 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Hanna Eguren, Alexandra Larsson, Matilda Pettersson Handledare: Sverre Spoelstra Fem nyckelord: Franchise, franchisegivare, roll, agentteorin, kontrakt Forskningsfråga: Hur ser franchisegivare på sin roll i relationen med sina franchisetagare? Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för franchisegivarens roll i relationen med franchisetagaren. Genom att göra en fallstudie på Sombro Mäklarbyrå ämnar studien mer specifikt att utveckla redan existerande teori kring franchisegivarens roll i franchiserelationen. LÄS MER

  3. 3. Win–Win? : -En kvalitativ studie om franchisetagarens förhållningssätt till de faktorer som påverkar lönsamheten

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Filip Blomqvist; Emil Jansson; Peter Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Franchise; Ledarskap; Effektivitet; Lönsamhet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Datum: 8/6–2020   Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp   Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens högskola   Författare: Emil Jansson (96-10-02) Filip Blomqvist (98-02-07) Peter Gustavsson (95-06-25)   Titel: Win–Win? – En kvalitativ studie om franchisetagarens förhållningssätt till de faktorer som påverkar lönsamheten.   Handledare: Kerstin Nilsson   Nyckelord: Franchise, Ledarskap, Effektivitet, Lönsamhet. LÄS MER

  4. 4. Market Communication Strategy : A case study of IKEA

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Martina Alice Spinoglio; [2020]
    Nyckelord :Marketing; Communication; Strategy; IKEA; Communication Process; Communication Strategy; Case Study; Franchisee;

    Sammanfattning : Nowadays, having a communication strategy is essential. Companies are offering the same product and it’s really difficult for them to differentiate. What can really make the difference is the message that they send to the consumers and the media they utilize; so how they implement their market communication strategy. LÄS MER

  5. 5. A Stewardship Perspective on Goal Alignment in International Social Franchising

    D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Jonas Billen; Saga Schéele; [2020]
    Nyckelord :Stewardship Theory; Social Franchising; NGO; Goal alignment; International Franchising;

    Sammanfattning : Nongovernmental organizations (NGOs) are among those that have adopted the United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development. Some NGOs may strive to address global challenges and aim to expand internationally. Social franchising offers a possible strategy for that matter. LÄS MER