Sökning: "franchisor"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade ordet franchisor.
1. Franchisetagares frihet att bedriva näringsverksamhet : Ett avtalsrättsligt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Franchisetagares underlägsna ställning gentemot franchisegivare är ett ämne som varit föremål för diskussion under de senaste decennierna. Franchising är en affärsmodell som förenklat kan beskrivas som en samarbetsform mellan näringsidkare där franchisetagare, mot ersättning, får nyttja ett av franchisegivaren etablerat och beprövat affärskoncept. LÄS MER
2. Rollerna bortom kontraktet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Rollerna bortom kontraktet Seminariedatum: 2 juni 2021 Ämne/kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Hanna Eguren, Alexandra Larsson, Matilda Pettersson Handledare: Sverre Spoelstra Fem nyckelord: Franchise, franchisegivare, roll, agentteorin, kontrakt Forskningsfråga: Hur ser franchisegivare på sin roll i relationen med sina franchisetagare? Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för franchisegivarens roll i relationen med franchisetagaren. Genom att göra en fallstudie på Sombro Mäklarbyrå ämnar studien mer specifikt att utveckla redan existerande teori kring franchisegivarens roll i franchiserelationen. LÄS MER
3. Win–Win? : -En kvalitativ studie om franchisetagarens förhållningssätt till de faktorer som påverkar lönsamheten
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Sammanfattning Datum: 8/6–2020 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens högskola Författare: Emil Jansson (96-10-02) Filip Blomqvist (98-02-07) Peter Gustavsson (95-06-25) Titel: Win–Win? – En kvalitativ studie om franchisetagarens förhållningssätt till de faktorer som påverkar lönsamheten. Handledare: Kerstin Nilsson Nyckelord: Franchise, Ledarskap, Effektivitet, Lönsamhet. LÄS MER
4. Market Communication Strategy : A case study of IKEA
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Nowadays, having a communication strategy is essential. Companies are offering the same product and it’s really difficult for them to differentiate. What can really make the difference is the message that they send to the consumers and the media they utilize; so how they implement their market communication strategy. LÄS MER
5. A Stewardship Perspective on Goal Alignment in International Social Franchising
D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledningSammanfattning : Nongovernmental organizations (NGOs) are among those that have adopted the United Nations 2030 Agenda for Sustainable Development. Some NGOs may strive to address global challenges and aim to expand internationally. Social franchising offers a possible strategy for that matter. LÄS MER