Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Mot en konnektiv etik : etik och moral i en ny digital kontext

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Sara Al-Juburri; Eline Johnsson; [2024]
    Nyckelord :Etik; moral; konnektivitet; digitalisering; globalisering; Social Sciences;

    Sammanfattning : Sedan urminnes tider har frågor om etik och moral haft stor inverkan på människors liv. I den globaliserade och digitala värld vi idag lever i är dessa fortfarande aktuella, men har kommit att förändras. LÄS MER

  2. 2. Ungdomsbrottslighet i tidningsmedierna- En diskursanalys av hur unga brottslingar framställs i svensk nyhetsrapportering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Filippa Dahlqvist; Mimmi Franke; [2022]
    Nyckelord :juvenile delinquency; youth crime; newspaper media; critical discourse analysis; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to analyze how young criminals are described and portrayed in Swedish news reporting and to identify discourses. We chose to analyze 19 different articles from four different Swedish newspapers. These newspapers were two morning papers and two evening papers. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i matematikundervisningen : en kvalitativ studie om lågstadielärares användning och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Hammar; [2022]
    Nyckelord :digitala verktyg; matematik; lågstadielärare; IKT; undervisning; TPACK; SAMR;

    Sammanfattning : Inledning Digitala verktyg i undervisningen har ökat (Darragh & Franke 2021) och i takt med att digitala verktyg blir allt vanligare i skolan så ökar också tillgången till program och appar som är kompatibla med de digitala verktygen. Dock är det få av apparna som bygger på forskning och det är stora skillnader i kvalitéten (Skolverket 2021). LÄS MER

  4. 4. ”om man inte uppnår mål i NO årskurs 1-3 då handlar det ofta om andra saker” : En intervjustudie om bedömning och ramfaktorer i lågstadiets NO-ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Joakim Andersson Franke; Andreas Edström; [2022]
    Nyckelord :bedömning; ramfaktorer; NO;

    Sammanfattning : I denna uppsats beskrivs en kvalitativ intervjustudie som gjordes höstterminen 2021 med syfte att undersöka lågstadielärares bedömningformer i NO-ämnena och hur de relaterar till ramfaktorer och bedömningsformer i andra skolämnen. Frågeställningarna berör vilka informella och formella bedömningsformer som beskrivs, hur relationerna mellan ramfaktorer och bedömningsformer ser ut, samt hur bedömningsformerna ser ut i NO-ämnena jämfört med andra ämnen. LÄS MER

  5. 5. Improving Supply Chain Collaboration through Planned Change Towards an approach for change management in supply chains

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Johanna Norrman; Julia Franke; [2021-06-28]
    Nyckelord :Supply chain collaboration; collaboration enablers; change management; planned change;

    Sammanfattning : To mitigate disruptions in supply chains, organizations must consider not only risks affecting their operations but also those which affect their partners. As a consequence, supply chain disruptions can only be dealt with through a collaborative effort by the supply chain as a whole. LÄS MER