Sökning: "franska gymnasiet"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden franska gymnasiet.

  1. 1. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Bettina Klingenheim; [2023]
    Nyckelord :Franska; uttal; prosodi; muntlig språkframställning; begriplighet; fransklärare; grundskolan; gymnasiet; uppfattningar; lärarkognition;

    Sammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER

  2. 2. Representationen av genus och sexuell läggning i läromedel i franska för gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Jan Bergström; [2022]
    Nyckelord :representation; genus; sexualitet; läromedel; franska;

    Sammanfattning : This thesis is an analysis of the representation of gender and sexual orientation in a series of Swedish high school-level educational textbooks for teaching French. The content analytical method used for the analysis was a model developed by the French researchers Carole Brugeilles and Sylvie Cromer, which focuses on the concept of “figure”. LÄS MER

  3. 3. Vikten av intresse för lärande : En undersökning av inre och yttre motivation inom historieundervisning vid gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Johan Hjelte; [2020]
    Nyckelord :Lärande; Intresse; Gymnasieskola; Historieundervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen kommer att adressera frågan “Hur kan intresse väckas hos gymnasieelever för upplysningsepoken och den franska revolutionen?”, i kombination med frågorna “Vilken sorts undervisningsmetod kan väcka intresse hos gymnasieelever för upplysningsepoken och den franska revolutionen?” och “Vilka former av undervisning genererar inre respektive yttre motivation hos gymnasieelever då upplysningsepoken och franska revolutionen behandlas?”. Premissen som ligger till grund för dessa frågor är antagandet att intresse spelar en avgörande roll för aktivt lärande i ämnet historia. LÄS MER

  4. 4. "Jag är taxichaufför och min fru är kassörska" : En innehållsanalytisk undersökning av läroböcker i ämnet franska ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Christian Bardeau; [2018]
    Nyckelord :jämställdhet; heteronormativitet; franska; genus; läromedel;

    Sammanfattning : Lärarens uppdrag är mångsidigt: hen ska ge eleverna möjlighet att inhämta kunskap samtidigt som att hen ska ha ett jämställdhetsuppdrag. Beroende på vilka ämnen man undervisar är man knuten till en viss ämnestradition när det gäller läroboksanvändning. LÄS MER

  5. 5. Känslan av ett modersmål : En jämförande studie av svenska och franska gymnasieelevers relation till sitt förstaspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Maria Sjöberg; [2017]
    Nyckelord :Mother tongue; Swedish; French; high school; society; history; education; modersmål; svenska; franska; gymnasiet; samhälle; historia; skola;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how Swedish and French high school pupils relateto their respective mother tongues. It is a comparative study that seeks to examine thisrelationship from three perspectives: individual, society and history. An additionaloverall perspective in the study is school. LÄS MER