Sökning: "free play"

Visar resultat 21 - 25 av 662 uppsatser innehållade orden free play.

  1. 21. Motorisk utveckling i förskolans utomhusmiljö : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt med de yngsta barnensmotorik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Simon Rosengren; Denise Rosengren; [2023]
    Nyckelord :motor skill development; outdoor environment; preschool teachers working methods; youngest children; förskollärares arbetssätt; motorisk utveckling; utomhusmiljö; yngsta barnen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur förskollärare främjar deyngsta barnens motoriska utveckling i förskolans utomhusmiljö. Studienämnade också belysa den variation som kan finnas i utformningen avutomhusmiljön på olika förskolor. Åtta förskollärare på olika förskolor intervjuades i semistruktureradeintervjuer. LÄS MER

  2. 22. Barns tillvägagångssätt vid inkludering och exkludering i den fria leken : En kvalitativ studie om vilka strategier barn använder för att få  tillträde till eller utesluta andra från leken

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Samira Noor; Nedira Yussuf; [2023]
    Nyckelord :Förskoledidaktik;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att undersöka hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken och hur de gör ett tillträde i en påbörjad lek samt vilka tillträdesstrategier och uteslutningsstrategier de tillämpar i den fria leken. Vi valde observationsmetoden som vårt tillvägagångssätt i vår studie, och för vår datainsamling använde vi oss av Tellgrens översättningar av Corsaros 15 olika tillträdesstrategier och uteslutningsstrategier. LÄS MER

  3. 23. Lekens betydelse för barns lärande och utveckling : Hur leken kan främja barns lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Muzhda muhammed; [2023]
    Nyckelord :play; learning and development; the preschool teachers experience; the meaning of play; social interactions.; lek; lärande och utveckling; förskollärarens erfarenhet; lekens betydelse; social samspel.;

    Sammanfattning : The role and meaning of play for children’s learning and development has been clear in preschool teacher’s education. The purpose of this study is to contribute knowledge on the experience of preschool teachers on how play can promote children’s learning and development. LÄS MER

  4. 24. ENERGY LITERACY AND BEHAVIOR AMONG UNIVERSITY STUDENTS. THE CASE OF UPPSALA UNIVERSITY, CAMPUS GOTLAND.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Alma Alafandy; [2023]
    Nyckelord :Energy literacy; affective literacy; cognitive literacy; behavioral literacy;

    Sammanfattning : Energy is one of the most critical elements that support societies in the modern world. As with anything else, energy is a limited resource, and saving it is essential for a fossil-free future where one is aware of their energy consumption and knows what is needed to save it. LÄS MER

  5. 25. “De kan inte bara leka helt fritt” : En studie om förskollärares förhållningssätt till och påverkan på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Gabriella Hall; Bea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; medvetenhet; lekresponsiv; lekregler;

    Sammanfattning : I tidigare forskning och i Läroplanen för förskola (lpfö 18) skrivs leken fram som betydelsefull för barns utveckling och lärande, men då tolkningsutrymmet av skrivningarna i läroplanen är stort samtidigt som kraven på undervisning i förskolan ökar, är syftet med vår studie att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till och påverkar barns fria lek. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågor: Vilka förhållningssätt har förskollärarna till barns lek?, hur ser pedagogerna på sin egen medverkan i barns fria lek? Samt, hur resonerar pedagogerna kring- och arbetar med kombinationen lek och lärande? Tanken med studien är att bidra till att förskollärare börjar reflektera mer kring sin påverkan på barns fria lek, samt blir mer medvetna kring hur dess förhållningssätt till leken påverkar barns lärande. LÄS MER