Sökning: "fri läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden fri läsning.

  1. 1. Helhetsbedömningen – en bedömning fri från struktur? : Innebörden och behovet av helhetsbedömningen vid bevisvärdering i brottmål

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Felicia Hallingborn Ask; [2024]
    Nyckelord :Processrätt; bevisvärdering; helhetsbedömning;

    Sammanfattning : Denna uppsats avser att avhandla frågan om vad helhetsbedömningen vid bevisvärderingen i brottmål har för innebörd och betydelse i rättstillämpningen. Sedan övergången från den legala bevisteorin är bevisvärderingen fri, det innebär att ingen reglering får ske över hur en bevisvärdering ska vidtas. LÄS MER

  2. 2. Elever läser och grymtar : Den fria läsningens syfte och funktion i undervisningen i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Lena Ohlander; [2023]
    Nyckelord :bänkbok; fri läsning; läsutveckling; mellanstadiet; tyst läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka mellanstadielärares syn på den fria läsningens funktion och syfte samt undersöka hur lärarna använder den fria läsningen i undervisningen. Genom att skicka ut enkäter till sju olika lärargrupper på Facebook och genomföra intervjuer med fem frivilliga lärare, samlades empirisk data in. LÄS MER

  3. 3. Läsfrämjande undervisning i gymnasieskolan : Tre identifierade undervisningsmetoder för en främjande läsundervisning i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Beatrice Lif Kovacs; Erica Nilsson; [2023]
    Nyckelord :motivation; skönlitteratur; svenska; gymnasiet; metoder för läsning;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker, med hjälp av den systematiska litteraturgranskningsmetoden, vilka undervisningsmetoder som möjliggör ett intresse för skönlitteratur och hur de gör det. Den systematiska studien, baserad på 15 studier, presenterar resultat av tre metoder: fri läsning, medvetet textval och bokdiskussioner. LÄS MER

  4. 4. ”Man måste ju få sjunga när man jobbar” : En studie om musik som drivkraft i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Frida Malmborg; [2022]
    Nyckelord :barndomssociologi; förskola; musicking; musiksociologi; musik som drivkraft;

    Sammanfattning : Fri lek är en stor del av barns vardag i förskolan och dess drivkraft är komplex. I läsning av tidigare forskning framkom en avsaknad av studier kring musik som drivkraft i fri lek. Fokus riktas snarare mot pedagogernas kunskap kring musik samt planerade situationer. LÄS MER

  5. 5. Läslust? : Ett elevperspektiv på läsengagemang vid läsning av skönlitteratur inom svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Emma Uddas; [2021]
    Nyckelord :Läsning; skönlitteratur; fiktionsprosa; engagemang; motivation; läslust; läsintresse; gymnasiet; svenska;

    Sammanfattning : I undersökningar såsom PISA framkommer att de allra flesta barn och tonåringar saknar läslust när det gäller läsning i och för skolans svenskundervisning. Dessutom finns en minskning av andelen ungdomar som läser av fri vilja och för att det är underhållande. LÄS MER