Sökning: "fri lek på fritidshemmet"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden fri lek på fritidshemmet.

  1. 1. Närvarande möjliggörare eller begränsad helikopterlärare.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Madelene Engblom; Linn Mellbin Holmberg; [2024-02-21]
    Nyckelord :barns aktörskap; fritidshem; lärare i fritidshem; förhållningssätt; barndomssociologi; intervju och observation.;

    Sammanfattning : Fritidshemmet ska enligt ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr22, 2022, s.25) stimulera barnens utveckling och lärande samt erbjuda en meningsfull fritid. Barn behöver dels ges utrymme att vara sina egna aktörer med tillräckligt mycket fri tid och fri lek. LÄS MER

  2. 2. Pedagogisk syn på lek : En kvalitativ studie om hur fritidslärare resonerar kring lek i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Raneen Alhoghazy; Adel Benbouzid; [2024]
    Nyckelord :Fritidslärare; Fritidshem; Fri lek; Styrd lek; Lekmiljö; Delaktighet; Gemenskap; Interaktion;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur fritidslärarna resonerar kring lek samt deras roll i barnens lekaktiviteter. Genom en kvalitativ forskningsstudie baserad på semistrukturerade intervjuer av sex fritidslärare som arbetar på olika skolor har vi försökt att närma oss lek som metod och hur lärare uppfattar och använder lek i sin praktik. LÄS MER

  3. 3. Vad är fri lek på fritidshemmet? : Elevernas syn på lek inom fritidshemmets verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Agnieszka Hansson; Alexander Rehnström; [2023]
    Nyckelord :play; free play; leisure center; students; children s perspective;

    Sammanfattning : The study examines students perspectives and experiences of free play at the school age educare. Our purpose is to shed light on how students at the school age educare experience free play, and to get their view of play, we try to answer the questions: What do the students mean by free play at the school age educare and how is it experienced? Are the students descriptions of their free play in the school age educare similar to the descriptions of free play that dominates research and literature? We conducted interviews with students and through them explored the students view of free play and its importance for their well-being and development. LÄS MER

  4. 4. Barns perspektiv på den fria leken i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Louise Juuri; Malin Lif; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Fri lek; Pedagogens roll; Barndomssociologisk teori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns perspektiv om den schemalagda fria leken i fritidshemmet. Studiens frågeställningar var, hur eleverna upplever den schemalagda fria leken och vad eleverna upplever begränsar den fria leken. För att undersöka detta genomförde vi två kvalitativa semistrukturerade gruppintervjuer med barn. LÄS MER

  5. 5. Fysisk aktivitet i fritidshemmet : Med hjälp av digitala medel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sofie Jonsson; Johanna Lundin; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Digitala medel; Fritidshem; planerad fysisk aktivitet; Fri lek;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärare i fritidshems erfarenheter gällande styrd fysisk aktivitet och fri lek, samt användning av digitala medel i aktiviteterna. Studien utgick från semistrukturerade intervjuer där sex lärare i fritidshem från sex olika skolor i sex olika kommuner intervjuades. LÄS MER