Sökning: "fri leka"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden fri leka.

  1. 1. Är den fria leken någonsin fri? : En intervjustudie om förskollärares roller i fri lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Natali Källman; Jacqueline Svensson; [2024]
    Nyckelord :Play; preschool teachers involvement; free play; preschool teachers approach; Lek; förskollärares roll; fri lek; förskollärares uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad för uppfattningar förskollärare har om sin närvaro i den fria leken i förskolan. Leken är en viktig beståndsdel i barnens livi förhållande till deras lärande. LÄS MER

  2. 2. “De kan inte bara leka helt fritt” : En studie om förskollärares förhållningssätt till och påverkan på barns fria lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Gabriella Hall; Bea Johansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; fri lek; medvetenhet; lekresponsiv; lekregler;

    Sammanfattning : I tidigare forskning och i Läroplanen för förskola (lpfö 18) skrivs leken fram som betydelsefull för barns utveckling och lärande, men då tolkningsutrymmet av skrivningarna i läroplanen är stort samtidigt som kraven på undervisning i förskolan ökar, är syftet med vår studie att undersöka hur verksamma förskollärare förhåller sig till och påverkar barns fria lek. Studiens syfte besvaras med hjälp av följande frågor: Vilka förhållningssätt har förskollärarna till barns lek?, hur ser pedagogerna på sin egen medverkan i barns fria lek? Samt, hur resonerar pedagogerna kring- och arbetar med kombinationen lek och lärande? Tanken med studien är att bidra till att förskollärare börjar reflektera mer kring sin påverkan på barns fria lek, samt blir mer medvetna kring hur dess förhållningssätt till leken påverkar barns lärande. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers ställningstagande i den fria leken : En studie utifrån pedagogers roll och närvaro i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Fahreta Karadolami; Benedetta Morise; [2023]
    Nyckelord :Barn; fri lek; närvaro; pedagog; makt och styrning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka pedagogens syn på deras roll och närvaro i den fria leken. Frågeställningar berör pedagogers roll i den fria leken samt hur pedagoger resonerar kring sin närvaro i den fria leken. Studien grundar sig i Foucault teori om makt och styning. LÄS MER

  4. 4. "Jag tänker att man kommer bli en bra samhällsmedborgare om man kan leka" : En studie om förskollärares roll och uppfattning om barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Bönström; Maria Persson; [2023]
    Nyckelord :Free play; play; preschool; preschool teacher; the role of preschool teacher; Fri lek; lek; förskola; förskollärare; förskollärares roll;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att fördjupa kunskaperna om barns fria lek genom att ta del av litteratur, tidigare forskning samt genom förskollärares erfarenheter och tankar om den fria leken. Kan den fria leken tolkas olika, hur ges den fria leken plats i förskolan och hur ser förskolläraren på dennes roll i den fria leken. LÄS MER

  5. 5. Barns perspektiv på den fria leken i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Louise Juuri; Malin Lif; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Fri lek; Pedagogens roll; Barndomssociologisk teori;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns perspektiv om den schemalagda fria leken i fritidshemmet. Studiens frågeställningar var, hur eleverna upplever den schemalagda fria leken och vad eleverna upplever begränsar den fria leken. För att undersöka detta genomförde vi två kvalitativa semistrukturerade gruppintervjuer med barn. LÄS MER