Sökning: "frida strauss"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden frida strauss.

  1. 1. Hållbar utveckling – ett krympande begrepp

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Frida Olaison; [2018-01-29]
    Nyckelord :hållbar utveckling; översättningsteori; institutionella logiker; den fjärde generationens politikområde; hållbar tillväxt;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med studien är att öka förståelsen för begreppet hållbar utveckling och hur det förändras på nationell nivå och över tid i Sverige. Teori:Översättningsteori kombinerat med institutionella logiker Metod:Studien utgå från Corbin och Strauss (1990) som delar in forskningsprocessen i tre delar: insamling, kodning och resultat. LÄS MER

  2. 2. Operasångaren och språket –
 översättning och originalspråk som verktyg för rollgestaltning och för att öppna operans världar för en ny publik publik

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Frida Hagman; [2016-09-28]
    Nyckelord :Språk; operaöversättning; rolltolkning; instudering;

    Sammanfattning : De flesta operorna på repertoaren är skriva på andra språk än svenska. Tyska, franska och italienska är de vanliga originalspråken, och operasångare har ofta stor kunskap i, och erfarenhet av att sjunga på dessa språk. LÄS MER

  3. 3. De ska inte tro att de är något : En kvalitativ undersökning av föreställningar och förväntningar gällande internkommunikation.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Frida Yngve; [2016]
    Nyckelord :Generation Y; internal communications; employer; employee; David McClelland; basic needs; beliefs; expectations; Generation Y; internkommunikation; arbetsgivare; arbetstagare; David McClelland; grundläggande behov; föreställningar; förväntningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka huruvida det finns några föreställningar eller förväntningar gällande internkommunikation hos arbetsgivare respektive framtida medarbetare ur Generation Y, för att sedan studera hur dessa antingen matchar eller krockar med varandra. Denna undersökning utgår från den åldersdefinition som beskriver Generation Y som födda mellan 1982-2002 (Howe och Strauss, 2010). LÄS MER

  4. 4. HÅLLBART KONSUMENTBETEENDE - En undersökning om hur kunder kan engageras att främja hållbarhetsaspekten vid klädinköp

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Giesela Rosenberg; Frida Strauss; [2014]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; Hållbar utveckling; CSR; Kundbeteende; Klädbranschen; Ekonomi; Sustainability; Clothing industry; Customer behavior; Consumer behavior; Economics;

    Sammanfattning : Hållbarhetsfrågan i klädbranschen är fortfarande i en utvecklingsfas och tidigare forskning visar att det finns ett flertal möjliga faktorer som är bidragande till att kunder i dagsläget inte konsumerar på ett sätt som går i linje med deras värderingar.Syftet är att utforska hur kunder kan engageras att främja hållbarhetsaspekten vid klädinköp. LÄS MER