Sökning: "frihet litteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 107 uppsatser innehållade orden frihet litteratur.

  1. 1. She Can Go Where She Will : Representations of Female Bicyclists in Late 19th-Century and Early 20th-Century Literature by H.G. Wells, Arthur Conan Doyle, Dorothy Richardson, Grant Allen, George F. Hall, and Alice Meynell

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Anna Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :bicycling women characters; late 19th-century and early 20th-century British and American literature; freedom; emancipation; feminism; gender; the New Woman; cyklande kvinnliga karaktärer; sen 1800-tals- och tidig 1900-talslitteratur från Storbritannien och USA; frihet; frigörelse; feminism; genus; the New Woman;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to investigate how representations of bicycling women in literary works by H.G. Wells, Arthur Conan Doyle, Dorothy Richardson, Grant Allen, George F. Hall, and Alice Meynell express mental and physical freedoms that had previously been denied women due to archaic societal norms. LÄS MER

  2. 2. Vem betalar för artskyddet i skogen? – Om skogsägares möjligheter att få ersättning vid avverkningsförbud på grund av artskyddsförordningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Elin Söderberg Olofsson; [2023]
    Nyckelord :rättsvetenskap; artskydd; egendomsskydd; ersättningsrätt; miljörätt; rådighetsinskränkning; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Forestry serves as a valuable economic resource for individual forest owners. Simultaneously, forests play a crucial role in preserving biodiversity by providing habitats for protected species. LÄS MER

  3. 3. Litteraturval - en frihet och ett ansvar : En litteraturstudie om didaktiska val i litteraturundervisning och elevers utveckling av tolerans och förståelse för kulturell mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Antonia Gårdmarker; Lydia Nyberg; [2023]
    Nyckelord :didaktiska val; litteraturundervisning; beslutsteori; ämneskonceptioner; interkulturell undervisning;

    Sammanfattning : När lärare ska välja skönlitteratur att använda i sin undervisning står det inte explicit uttryckt i kursplanen vilken litteratur lärare bör skapa sin undervisning kring. Utöver kursplanen har skolan en värdegrund som ska genomsyra all undervisning. LÄS MER

  4. 4. Kanon med kanon? : En kvalitativ studie om svensklärare på högstadiets syn på litteraturundervisning och skolkanon

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Alma Rydell; [2023]
    Nyckelord :Kanon; skolkanon; svenska; didaktik; svensklärare;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur svensklärare på högstadiet som aldrig har varit styrda av skolkanon arbetar med litteratur samt att ta reda på hur de tror att deras arbete kommer att förändras av en skolkanon. Bakgrunden utgörs av hur ämnet svenska ser ut i skolan idag samt kanonbegreppet och en rörlig kanon. LÄS MER

  5. 5. “Ifall vi lyssnar på dom lyssnar dom på oss” : En kvalitativ studie om förskolebarns uttryck för deltagande i demokratiska processer utifrån barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabriella Ny Berkelund; Anna-Carin Vestman; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; demokratiska processer; delaktighet; inflytande; makt; motstånd; frihet; barnlitteratur; boksamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskolebarns uttryck för deltagande i demokratiska processer, utifrån litteratur med tillhörande boksamtal. Specifikt studeras följande frågeställning: Vilka möjligheter till deltagande i demokratiska processer, utifrån begreppen inflytande, makt, motstånd och frihet ger förskolebarn uttryck för, efter att ha tagit del av böckerna Gropen (2018) och Koko och Bosse, vill inte! (2019)? Studiens metodologiska utgångspunkt är semistrukturerade gruppintervjuer i boksamtalsform. LÄS MER