Sökning: "frihetliga"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet frihetliga.

  1. 1. Förtroende för- och användning avnyhetsmedier under Covid-19 : En kvantitativ studie om medieförtroende och användning av nyhetsmedierunder kris

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alfred Lundqvist; Christian Ivarsson; Robin Karlsson Dahlgren; Samuel Andrésen; [2020]
    Nyckelord :public service; commercial media; Covid-19; pandemic; trust; usage; public service; kommersiella medier; Covid-19; pandemi; förtroende; användning;

    Sammanfattning : Detta är en kvantitativ undersökning om svenskars förtroende för svenska nyhetsmedier och hurderas användning av dessa ser ut under Covid-19 pandemin. Studien ämnar ta reda påskillnaderna mellan svenskars förtroende för och användning av public service baserade i densocialt ansvarstagande ideologin, och kommersiella medier baserade i den frihetliga ideologin. LÄS MER

  2. 2. Den radikala frihetliga vänstern i Umeå, 2002-2013: Kollektiva berättelser och politisk praktik i ett socialt handlingsfält

    Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Måns Lundstedt; [2016]
    Nyckelord :Sociala rörelser; Radikal frihetlig vänster; Umeå; Sociala handlingsfält; Social Sciences;

    Sammanfattning : De senaste femton åren har den radikala frihetliga vänstern i Umeå utvecklats från slutenhet och militans till öppenhet och pragmatisk inblandning i lokala konflikter. Uppsatsen intresserar sig för hur dessa förändringar korresponderar mot utvecklingsprocesser i rörelsens interna liv. LÄS MER

  3. 3. Att vara är att synas – en kvalitativ innehållsstudie om produkt- och varumärkesexponering i Skavlan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Louise Bennshagen; Olivia Lindh; Anton Skoglund; [2015-02-10]
    Nyckelord :den frihetliga massmedieideologin; Pierre Bourdieu; television; den sociala ansvarsideologin; ethnographic content analysis; framing; stealth marketing; storytelling; commercial speech; Skavlan; produktexponering; varumärkesexponering;

    Sammanfattning : Titel: Att vara är att synas – en kvalitativ innehållsstudie om produkt- och varumärkesexponering i Skavlan Författare: Louise Bennshagen, Olivia Lindh och Anton Skoglund Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet Termin: Höstterminen 2014 Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 65 sidor inklusive bilagor Antal ord: 18539 Syfte: Att undersöka om det förekommer produkt- och/eller varumärkesexponering i Skavlan avsnitt 1-9 säsong 12, och i så fall på vilket/vilka sätt. Metod: Kvalitativ innehållsanalys – Ethnographic Content Analysis Material: AvsSVT, commercial speech, storytellingnitt 1-9 av Skavlan säsong 12 Huvudresultat: Resultatet visar att det förekommer produkt- och varumärkesexponering i Skavlan avsnitt 1-9 säsong 12. LÄS MER

  4. 4. Om antidemokratins framfart i Europa - och förståelsen av dess existensberättigande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Victor Landing; [2015]
    Nyckelord :Demokrati; frihet; Schumpeter; Mill; antidemokratiska partier; yttrandefrihet; åsiktsfrihet; informationsfrihet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I Europa har en debatt uppstått kring huruvida antidemokratiska partiers rätt till politiskt utrymme ska rättfärdigas eller inte. Argumenten från förespråkare på båda sidor hämtar sitt stöd från rådande mänskliga rättigheter, friheter och demokratiska värden. LÄS MER

  5. 5. Snacket om pressen! : En undersökning av debatten kring det svenska presstödet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Rikard Jedhammar; [2013]
    Nyckelord :Mångfald; konkurrens; demokrati; yttrande- och tryckfrihet; opinions- och åsiktsbildning; presspolitik; mediepolitik; dagspress;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING INTRODUKTION: Sedan 1960-talet har dagspressens uppgift och marknadssituation diskuterats. 1971 infördes ett presstöd som skulle rädda tidningar som inte ekonomiskt kunde klara att överleva av egna krafter. LÄS MER