Sökning: "frilek"
Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet frilek.
6. Vem ser ett bortvalt barn?En intervjustudie med några specialpedagoger och förskollärare
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hpKurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT 2016 Handledare: Eva Gannerud Examinator: Ernst ThoutenhoofdKod: VT16-2910-081-SPP610Nyckelord: Förskola, bortvald, lek, lärande, normer, specialpedagogik, frilek AbstractSyfte:Syfte med studien är att undersöka hur några förskollärare och specialpedagoger ser på barn som blir bortvalda i den gemensamma lek.Metod:Studiens resultat bygger på sex kvalitativa semistrukturerade intervjuer med förskollärare ochSpecialpedagoger verksamma inom förskolan. LÄS MER
7. Den fria lekens roll i förskolan
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
8. Den fria leken - en studie av styrning och gränser. The free play - a study of governance and boundaries
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om styrning av leken samt pedagogers förhållningssätt till, ochtankar kring den fria leken. Studiens teoretiska utgångspunkt har varit Charlotte Tullgrensavhandling om makt och styrning, Den välreglerade friheten. I den empiriska delen användsintervjuer med pedagoger samt observationer av barn under deras fria lek. LÄS MER
9. Utevistelse i förskolan : En studie om hur barn och pedagoger använder utevistelse i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien handlar om utevistelsen i förskolan. Studien har utgått från tre metoder, observation, intervju och enkät för att ta reda på vad barn gör och befinner sig på förskolans gård, pedagogens roll och syn på utevistelse och vad föräldrarna vet om förskolans utevistelse. LÄS MER
10. Den fria lekens betydelse för utveckling av barns sociala samspel
C-uppsats,Sammanfattning : Huvudfråga: Vilket innehåll har barns lekar i förskolan?, Hur inleds och avslutas lekar i förskolan? Vilkasociala ordningar och maktstrukturer blir synliga i leken i förskolan?Metod och material: I min studie har jag valt att använda mig av kvalitativa direktobservationer på tvåförskolor där jag känner barnen och pedagogerna mycket väl. Jag valde att göra direktobservationer genom attanteckna noga vad jag såg. LÄS MER