Sökning: "frirum i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden frirum i förskolan.

  1. 1. Att slänga sig i torktumlaren och komma ut på andra sidan : Om förskollärares och specialpedagogers erfarenheter av hinder och framgångsfaktorer i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Ericsson Franzén; Veronica Svensson; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; förskola; barn i behov av särskilt stöd; likvärdighet; samverkan; frirum;

    Sammanfattning : Enligt förskolans styrdokument ska barn i förskolan få det stöd de behöver för sin utveckling, men det finns samtidigt ingen konkret vägledning för hur det ska gå till eller krav på tillgång till specialpedagogisk kompetens. De lokala förutsättningarna varierar, vilket i sin tur innebär problem med förskolans likvärdighet. LÄS MER

  2. 2. Utomhusundervisning i förskolan : En intervjustudie om förskollärares konstruktioner av utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Stina Wuopio; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; konstruktion; undervisning; utbildning; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare konstruerar utomhusundervisning i förskolan. Studien har utgått ifrån kvalitativ metod med utgångspunkt utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med tre förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Den fria leken - en studie av styrning och gränser. The free play - a study of governance and boundaries

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yvonne Johansson; Eva Åberg; [2011]
    Nyckelord :fri lek; förskola; förskoleklass; lekteorier; pedagoger; styrning;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om styrning av leken samt pedagogers förhållningssätt till, ochtankar kring den fria leken. Studiens teoretiska utgångspunkt har varit Charlotte Tullgrensavhandling om makt och styrning, Den välreglerade friheten. I den empiriska delen användsintervjuer med pedagoger samt observationer av barn under deras fria lek. LÄS MER