Sökning: "frirum"

Visar resultat 16 - 20 av 62 uppsatser innehållade ordet frirum.

  1. 16. ”Ständig känsla av otillräcklighet” : En kvalitativ studie om det kompensatoriska uppdraget i teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jessica Björnwall; Christine Skillborg; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; tvärprofessionellt samarbete; det kompensatoriska uppdraget; likvärdighet; frirum;

    Sammanfattning : Syftet med följande studie är att bidra med kunskaper om lärares och specialpedagogers förutsättningar att ta sig an och arbeta med den specialpedagogiska delen av det kompensatoriska uppdraget tillsammans, ett uppdrag som omfattas av att uppväga skillnader i elevers olika förutsättningar på vägen mot utbildningens mål. Forskning visar att uppdraget som sådant är både komplext och mångtydigt, och den senaste Pisarapporten visar att skolan misslyckas att verka kompensatoriskt vilket i sin tur påverkar likvärdigheten i svensk skola. LÄS MER

  2. 17. Utomhusundervisning i förskolan : En intervjustudie om förskollärares konstruktioner av utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Stina Wuopio; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; konstruktion; undervisning; utbildning; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare konstruerar utomhusundervisning i förskolan. Studien har utgått ifrån kvalitativ metod med utgångspunkt utifrån socialkonstruktionistiskt perspektiv. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med tre förskollärare. LÄS MER

  3. 18. Rektors styrning och ledning; frirum och korstryck : - Att organisera för samarbetet mellan fritidshem och grundskola

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Carina Mokvist Koutakis; [2020]
    Nyckelord :Headteacher; Leisure-time Centre LtC ; Collaboration; Governance and Management; School Leadership; Scope for Action; Conflicting Pressure; School Culture; Culture Analysis; School Improvement; rektor; fritidshem; samarbete; styrning och ledning; skolledarskap; frirum; korstryck; skol- kultur; kulturanalys; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet är att bidra med kunskap om rektors styrning och ledning när hen organiserar samarbetet mellan fritidshemmet och grundskolan. Frågor som ställs fokuserar hur frirum nyttjas och hur korstryck hanteras.  Tidigare studier visar att rektors styrning och ledning, liksom undervisningens kvalitet, behöver utvecklas. LÄS MER

  4. 19. Förskollärares ”frirum” i undervisning om naturvetenskap och teknik : En fallstudie av förskolors dokumentationsarbete i jämförelse med centrala styrdokuments krav på dokumentation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Joacim Fryksenius; [2019]
    Nyckelord :Curriculum; science; technology; documentation; space; preschool; teaching; internal borders; external borders; Frirum; lokal dokumentation; styrdokument; naturvetenskap; teknik; dokumentation; undervisning; förskola; inre gränser; yttre gränser;

    Sammanfattning : Based on Berg's (2003) model for document analysis with a supplementary interview of preschool manager, this study examined how far there is an unused space in science and technology at preschools. The study also aims to investigate how documentation work is governed by external and internal borders. LÄS MER

  5. 20. Särskilt stöd eller extra anpassningar? : En fallstudie av åtgärdsprogram på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mats Bergqvist; [2019]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram; extra anpassningar; särskilt stöd; gymnasiet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Specialpedagogisk forskning om åtgärdsprogram i svensk skola har ofta fokuserat på situationen i grundskolan. I denna studie ligger istället fokus på åtgärdsprogram på gymnasiet. Syftet med studien är att studera hur gymnasieskolor beskriver elevers behov av särskilt stöd samt de åtgärder som förekommer i åtgärdsprogram. LÄS MER