Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskolans fysiska inomhusmiljö : En kvalitativ studie om hur förskollärare planerar och utformar förskolans fysiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Arunee Phunphan; Zahraa Alis Abas; [2023]
    Nyckelord :Barn; barns delaktighet; förskollärare; förskolans fysiska inomhusmiljö; handlingserbjudanden; utforma miljön;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna utformar och strukturera den fysiska inomhusmiljön, men även i vilken grad barnen ges möjlighet att vara delaktiga i utformningen av miljön. Utifrån vårt syfte valde vi en kvalitativ studiedesign med semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare som arbetar på kommunal eller fristående förskola. LÄS MER

  2. 2. Är språkarbetet "hemligt"? : En kvalitativ textanalys om hur språkarbetet beskrivs på förskolors hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Evelina Almqvist; Elin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Kommunal förskola; fristående förskola; språkarbete; hemsidor och Läroplan för förskolan Lpfö18;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskolor, både kommunala och fristående, beskriver sitt arbete med språk på sina hemsidor. Studien ville bidra med en diskussion om detta fenomen ur ett didaktiskt perspektiv för att belysa relationen mellan förskollärares arbete med språk och barnens lärande. LÄS MER

  3. 3. Lika barn leker bäst : En intervjustudie om vårdnadshavares val av fristående och kommunal förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annie Ljungqvist; Nina Jonsson; [2019]
    Nyckelord :vårdnadshavare fristående förskola kommunal förskola likvärdighet kvalitativa intervjuer sociologi;

    Sammanfattning : Educare är ett begrepp som används inom förskolan och är en kombination av lärande och omsorg. Förskolan strävar i Sverige efter att ge varje barn en likvärdig uppväxt som består av omsorg, lärande och socialisation oberoende av vårdnadshavarnas socioekonomiska bakgrund. LÄS MER

  4. 4. "Böckerna är levande på avdelningen" : Barnboken som Genuspedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Camilla Thorén; [2016]
    Nyckelord :Children`s literature; equality; gender; interplay; preschool; reading aloud; Barnböcker; förskola; genus; högläsning; kön; Jämlikhet; jämställdhet; samspel;

    Sammanfattning : Min studie och mitt syfte riktar sig mot pedagogers användning av barnboken i den dagliga verksamheten på förskolan. Utifrån användandet av barnboken så har jag valt att rikta mitt fokus mot ett genusperspektiv. Mitt syfte är därför att också titta närmare på om/hur pedagoger använder sig av barnboken i sitt genusarbete i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Fysik i förskolan. : Pedagogers arbete med fysik: en jämförande studie mellan kommunala och fristående förskolor.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Katarina Brown; [2015]
    Nyckelord :Physics; public pre-school; independant pre-school; pedagogues; work; learning.; Fysik; kommunal förskola; fristående förskola; pedagoger; arbetssätt; lärande.;

    Sammanfattning : Abstract. The aim with this study was to investigate how pedagogues work with physics in pre-school and if their work differs depending on if they work in a public or in an independent pre-school.   Ten pedagogues from four pre-schools participated in the study and the method used was semi-structured interviews. LÄS MER