Sökning: "fritids förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden fritids förhållningssätt.

  1. 1. "Det som är bra för en är bra för alla" : En fallstudie av fritidshemmets arbete med elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tove Larsson; Hanna Melcherson; [2023]
    Nyckelord :Relationships; inclusivity; adaptions; leisure-time centers; conditions; Relationer; inkludering; anpassningar; fritidshem; förutsättningar;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är inte något som lyfts ordagrant i läroplanen. Trots detta kan man förstå läroplanens formuleringar som att personalen i skolan ska utgå från ett förhållningssätt som syftar till att inkludera alla elever. LÄS MER

  2. 2. JAG GÖR, JAG KAN, JAG FÖRSTÅR, JAG UTVECKLAS Deltagares upplevelser av förberedande arbetsträning i en arbetsliknande miljö.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Bodil Hultsbo; [2021-09-15]
    Nyckelord :Occupational therapy; qualitative content analysis; rehabilitation; return to work; stress- related exhaustion disorder;

    Sammanfattning : Bakgrund Utmattningssyndrom står för en stor andel av den ökade psykiska ohälsan i samhället där en obalans mellan arbets-, fritids- och andra vardagliga aktiviteter, är en primär orsak till utmattningssyndrom. Utifrån ett aktivitetsperspektiv på problemet är både balans mellan aktivitet och vila, såväl som kontroll och mening med dessa aktiviteter viktiga faktorer för att uppleva hälsa. LÄS MER

  3. 3. Balansera elevers behov : En kvalitativ studie om fritidslärares förhållningssätt till elevers olika behov inom fritidshemmets undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University

    Författare :Annie Johansson; Charlotte Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Behov; Elever; Fritidshem; Fritidshemslärare; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärares erfarenheter och uppfattningar om elevers individuella behov i relation till fritidshemmets undervisning. Frågeställningar som ställs i studien är: Hur resonerar fritidslärare om elevers individuella behov i relation till fritidshemmets undervisning? Hur planerar fritidslärare sin undervisning i förhållande till elevers olika individuella behov?  I studien används kvalitativ metod där empirin samlades in genom en semistrukturerad gruppintervju med fyra fritidslärare. LÄS MER

  4. 4. “JAG VET INTE VAD JAG HAR MED MIG I MIN RYGGMÄRG” : En kvalitativ studie om fritidspersonals förhållningssätt till och föreställning av genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Bo Linder; Lisa Sigfridsson; [2019]
    Nyckelord :Jämställdhet; bemötande; kön; fritidshem;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har fritidspersonalens praktik och medvetenhet med ett genus perspektiv studerats. Frågeställningarna handlar om hur fritidspersonal inom fritids förhåller sig till elevernas upplevda kön, hur medvetna de är om sitt förhållningssätt och hur de motiverar sina ageranden. LÄS MER

  5. 5. Hur tänker du nu? : En hermeneutisk, fenomenologisk undersökning av gränsen mellan att vara privat, personlig och professionell på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Svensson; Jhonna Törngren; [2018]
    Nyckelord :Relation; Leisure; Ethics; Hermeneutics; Phenomenology; Practical knowledge; Power; Relation; Fritids; Etik; Hermeneutik; Fenomenologi; Praktisk kunskap; Makt;

    Sammanfattning : Med avstamp i två berättelser knutna till fritidshemslärarprofessionen utforskar denna vetenskapliga essä gränsen mellan att vara privat, personlig och professionell inom skolans värld. Det är en hermeneutisk och fenomenologisk undersökning av hur vi bör förhålla oss till och hur vi kan förstå våra kollegor och elever i svårbedömda situationer. LÄS MER