Sökning: "fritids teori"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden fritids teori.

  1. 1. Eleverna fortsätter att utvecklas och de vill att fritids steppar upp och följer med!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :David Fredriksson; Thea Kristensson Lexén; [2023-10-23]
    Nyckelord :fritidshem; elevinflytande; fritid; digitala medier; anledningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera orsaker till varför äldre elever slutar på fritidshemmet och därefter beskriva möjliga förbättringar inom fritidsverksamheten, som är nödvändiga att genomföra utifrån syftet att elever i åldrarna 10 - 12 år ska fortsätta gå på fritids. Studien syftar till att svara på tre frågeställningar vilket är Vilka anledningar finns det för att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån elevernas perspektiv? Vilka potentiella fenomen påverkar att eleverna slutar på fritidshemmet utifrån fritidslärarnas perspektiv? Och till sist, Vilka förändringar inom fritidshemmet behöver genomföras utifrån de anledningar som lärarna och eleverna anger till varför elever slutar på fritidshemmet? Vi har intervjuat elever i åldrarna 10 – 12 år som inte längre är inskrivna på fritidshemmet samt utbildade fritidslärare som alla har arbetat inom yrket under flera år. LÄS MER

  2. 2. ” Det ska det vara ett givande och tagande, men oftast är det fritids som får ge”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Axelsson; Monah Rekic; Johanna Romell; [2023-10-19]
    Nyckelord :Grundlärare i fritidshem; Grundlärare F-3; Rektor; Samverkan; Kompetens; Professionsteori; Socialpsykologisk teori; Elev.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa hur samverkan ser ut mellan grundlärare i fritidshem och grundlärare i F-3 utifrån grundlärare i fritidshems profession. Analysen handlar om vad samverkan mellan dessa lärargrupper innebär, vad lärargruppernas kompetenser består i, i relation till varandra, samt vad rektors ansvar är i samverkan. LÄS MER

  3. 3. NPF-diagnos på fritidshemmet : Ur ett vårdnadshavarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mona Karlsson; Aurore Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidsverksamhet; NPF-diagnos; vårdnadshavare; sociokulturell teori; inkludering.;

    Sammanfattning : Inledning I skolorna sker en ökning av elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Följande text kommer att lyfta hur vårdnadshavare till dessa barn upplever att fritidshemmen hanterar behovet av stöttning. Därav finns ett intresse av att systematiskt generera kunskaper om detta. LÄS MER

  4. 4. Att se eller övervaka : Fritidslärares tankar kring barngruppens storlek i fritidshem

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mim Kramár; [2022]
    Nyckelord :extended education; school age educare; leisure time center; group size; group; space; frame factor theory; ecological development theory; democracy; fritidshem; fritids; gruppstorlek; barngrupp; grupp; fritidspedagogik; fysisk miljö; lokaler; utvecklingsekologisk teori; ramfaktorteori; personaltäthet; sociala relationer; relationell pedagogik; demokrati;

    Sammanfattning : The aim of this study is to illustrate the experiences of school age educare teachers when it comes to group sizes in Swedish school age educare. The quality of the Swedish school age educare has decreased and one of many factors seem to be essential to this development – big groups. LÄS MER

  5. 5. Hela barnet hela dagen : Om fritidshemspersonalens tillgång till specialpedagogiskt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Karin Norstedt; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; Kompetensutveckling; Specialpedagogik; Stöd; Handledning;

    Sammanfattning : Norstedt, Karin (2020). Hela barnet hela dagen, Om fritidshemspersonalens tillgång till specialpedagogiskt stöd. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER