Sökning: "fritidsengelska"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet fritidsengelska.

  1. 1. Muren mellan skolan och fritidens engelska : Hur inkluderas extramural engelska i skolans engelskundervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Fatlind Berisha; [2024]
    Nyckelord :Extramural engelska; engelskundervisning; fritidsengelska och undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : This study explores the integration of extramural English in school teaching of English and use among students outside the classroom. With the growing exposure to English through digital media, a new concept of "prosumer" is being created, a role that students increasingly fulfill where they are active both as consumers and producers. LÄS MER

  2. 2. Extramural engelska och dess påverkan på elevers hörförståelse och motivation i engelska i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Ålund; [2022]
    Nyckelord :Engelska utanför skolan; extramural engelska; fritidsengelska; hörförståelse; lågstadiet; motivation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida elever i årskurs 3 möter engelska i så stor utsträckning att det påverkar deras motivation till att lära sig engelska i skolan och huruvida elevernas hörförståelse påverkas av deras extramurala aktiviteter. Studien genomfördes i två olika klasser i årskurs 3 på en ort i Norrland. LÄS MER

  3. 3. Fritidsengelska i engelskklassrummet : En studie om hur lärare uppfattar att elevers förkunskaper påverkar deras engelskundervisning i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Vaniushkina Alisa; [2022]
    Nyckelord :Extracurricular English; English teaching; grades 4-6; linguistic heterogeneity; motivation; Fritidsengelska; engelskundervisning; årskurs 4-6; språklig heterogenitet; motivation;

    Sammanfattning : Kontakter med engelska i tidig ålder verkar gynna barns engelska språkutveckling. Exponeringen har ökat markant de sista 10 åren och eleverna har fler förkunskaper med sig in i klassrummet än förut. Studiens syfte är att undersöka hur engelsklärare uppfattar att elevernas förkunskaper påverkar deras engelskundervisning i årskurs 4-6. LÄS MER

  4. 4. An Examination of the Correlation between Vocabulary Size and Out-of-school English

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Nordquist; [2022]
    Nyckelord :Vocabulary size; VST; PVST; out-of-school English; second language learners; Ordförråd; VST; PVST; fritidsengelska; engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : This study investigates if year 9 pupils’ vocabulary size correlates with how much they engage in out-of-school English activities, and whether any specific out-of-school English activities correlate more with vocabulary size. 32 second language learners in year 9 participate in this study and the students are from two classes in the same school in a medium-sized town in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Motivation, Reading, and Extramural English : A study on if, and how, teachers of English work with motivation toward literature in relation to extramural English

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Alexsandra Hallén; [2020]
    Nyckelord :Motivation; reading; literature; extramural English; secondary school; Motivation; läsning; litteratur; fritidsengelska; extramural engelska; högstadiet; gymnasiet;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to explore the experiences of secondary school English teachers in regard to their students’ motivation toward reading and literature in school. The aim of this study was also to examine if the teachers had experienced that extramural English has had any positive and/or negative effects on their students’ motivation. LÄS MER