Sökning: "fritidshem sociala band"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden fritidshem sociala band.

  1. 1. Den virtuella lekplatsen : En kvalitativ studie om fritidslärares syn på sociala mediers påverkan på elevers relationer i fritidshem

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Matilda Mattsvåg; Jenna Pihlström; [2020]
    Nyckelord :Sociala medier; fritidslärare; sociala band; samklang; relationsskapande; ansvar; konflikter; online; offline; kränkningar; näthat; gemenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare på fritidshem upplever att sociala medier påverkar elevers relationer, vilka för- och nackdelar det finns med dessa, samt hur fritidslärare ser på sin egen samt vårdnadshavarnas roll i elevernas sociala medie-användande. Insamlingen av empiriskt material har skett via intervjuer av fritidslärare som arbetar på sju olika skolor i Stockholms innerstad och förorter. LÄS MER

  2. 2. Samverkan – en emotionell process : En kvalitativ studie som belyser den fritidshemspedagogiska yrkesrollen samt emotionella och relationella aspekter vid samverkan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hampus Johansson; Carinder Tilda; [2020]
    Nyckelord :Samverkan; känslor; emotionella aspekter; fritidshemspersonal; klasslärare; yrkesroller; sociala band; yrkesidentitet; Scheffs teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur fritidshemspersonal, med skilda utbildningsbakgrunder, beskriver att de relaterar till samverkan med klasslärare samt till samverkan med sina kollegor i fritidshem. Fokus har legat på hur fritidshemspersonals emotionella aspekter är anknutna till synen på deras yrkesroll och relationsskapande processer i samverkan. LÄS MER

  3. 3. Inkludering : barn i behov av särskilt stöd på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lena Baker; Maja Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; fritidshem;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem arbetar inkluderande med barn i behov av särskilt stöd och hur lärarna bedömer att en elev är i behov av särskilt stöd. Inledning Studien inriktar sig på hur barn i behov av särskilt stöd inkluderas i barngruppen på fritidshemmet och de möjligheter och svårigheter som finns knutet till detta område. LÄS MER

  4. 4. Bra verksamheter ska bada i barns hundra språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ola Sjöberg; Joakim Åberg; [2016]
    Nyckelord :fritidshem; nyanlända barn; integrering;

    Sammanfattning : Nyanlända barns mottagande i skolan framhålls som ett bristfälligt forskningsområde (Bunar, 2015). Ämnet är av högaktuell relevans för att alla barn i svensk skola och fritidshem ska ha likvärdiga förutsättningar. LÄS MER

  5. 5. ”Jag kanske ska ta upp det med fröknarna sen om en stund” : Elevinflytande och demokrati i fritidshemmet ur barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max Franker; Simon Rohrmüller; [2016]
    Nyckelord :Fritidshem; Barnperspektiv; Barns perspektiv; Demokrati; Elevinflytande; Sociala band;

    Sammanfattning : Med hjälp av sociokulturella och pragmatiska teorier kopplade till lärande, samt teorier kring sociala relationer, understött av tidigare forskning inom skolan, har elevinflytande och demokrati undersökts i två fritidshem genom intervjuer och observationer. Studien har ämnat undersöka och redogöra för vilket inflytande eleverna upplever att de har i verksamheten, samt deras möjligheter för inflytande och hur det tar sig uttryck. LÄS MER